Mobile w liczbach: co dane mówią o zachowaniach użytkowników na urządzeniach mobilnych – Anna Janiszewska

Mobile w liczbach: co dane mówią o zachowaniach użytkowników na urządzeniach mobilnych – Anna Janiszewska
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

W branży marketingu internetowego i zresztą nie tylko w nim już od paru lat słyszy się niemal co chwilę, że wraz z nadejściem nowego roku nadchodzi wreszcie „rok mobile”. W rzeczywistości to pojęcie jest już tak nadużywane, że na nikim nie robi większego wrażenia. Jednak to, że żyjemy już obecnie w erze mobilnej nie podlega żadnym wątpliwościom lecz mimo wszystko tak naprawdę mieliśmy do czynienia raczej z systematyczną ewolucją. Nie mogło być mowy o żadnej niesamowitej rewolucji, którą zdawało się zwiastować określenie „rok mobile”.

Właśnie kwestii mobilności swoją prezentację poświęciła pierwsza tego dnia i niestety jedyna podczas SemKRK #6 BIG przedstawicielka płci pięknej wśród grona prelegentów. Anna Janiszewska z Google na konkretnych danych przedstawiła co tak naprawdę wiemy już o użytkownikach mobilnych.

Na początek statystyka podstawowa a mianowicie fakt, że obecnie już ponad połowa wyszukiwań pochodzi z urządzeń mobilnych. Akurat ten fakt z pewnością nie był dla nikogo szczególnie zaskakujący bo już od pewnego czasu sporo słyszy się o tym, że użytkownicy naprawdę chętnie wyszukują przy wykorzystaniu posiadanych smartfonów czy tabletów.

Zanim jednak przeszliśmy do bardziej szczegółowych i co za tym idzie potencjalnie interesujących danych Anna Janiszewska zwróciła uwagę na pewien istotny szczegół. Chodzi konkretnie o sposób w jaki postrzegamy duże liczby pokazywane przy okazji prezentacji różnego rodzaju statystyk oraz zestawień.

Podkreśliła ona, że są one dla nas bezwartościowe gdy nie znamy kontekstu w jakim występują a także nie potrafimy zadawać właściwych pytań odnoszących się do nich. Po tym swoistym ostrzeżeniu nadeszła pora na to na co czekaliśmy a więc już konkrety dotyczące użytkowników mobilnych.

Na start dwa zestawienia prezentujące co przede wszystkim wyszukiwane jest na desktopach:

semkrk-6-anna-janiszewska-02

a także w kanale mobilnym:

semkrk-6-anna-janiszewska-03

Te przedstawione dane doprowadziły do pewnej konkluzji:

semkrk-6-anna-janiszewska-04

Na każdym kroku podkreśla się bowiem, że mobile jest szalenie ważny nie patrząc tak naprawdę nawet na to w kontekście jakiej branży wypowiada się te słowa. Jak pokazują jednak twarde dane warto zdobyć się w tej materii na nieco refleksji.

Kolejna kwestia poruszona podczas prezentacji to wpływ świąt na korzystanie z urządzeń mobilnych:

semkrk-6-anna-janiszewska-05

Jak się okazuje gdy mamy nieco wolnego to jeszcze chętniej sięgamy po smartfona aby coś wyszukać i trend ten szczególnie nasila się w okresie świąteczno-noworocznym. Być może wynika to z faktu, że często wtedy wyjeżdżamy poza miejsce zamieszkania. Co za tym idzie to właśnie urządzenia mobilne, które mamy zawsze przy sobie jest naszym głównym środkiem łączności z siecią.

Niezmiernie ciekawe okazały się również statystyki odnoszące się do wpływu temperatur:

semkrk-6-anna-janiszewska-06

Wyraźnie widać, że zarówno gdy jest bardzo zimno jak i bardzo gorąco to mamy skłonność chętniej sięgać po nasze smartfony.

W ten sposób dotarliśmy do kolejnego kluczowego wniosku prezentacji Anny Janiszewskiej. Mowa mianowicie o fakcie, że choć to iż mobile rośnie nie podlega wątpliwości to warto spojrzeć na to bardziej szczegółowo i przyjrzeć się kiedy on przede wszystkim rośnie.

Wśród danych nie mogło też zabraknąć kwestii geograficznych i jak się dość szybko okazało kanał mobile to nie tylko duże miasta. Również w mniejszych miejscowościach smartfony są naprawdę chętnie wykorzystywane do wyszukiwania informacji. W pewien sposób przekłada się to również na dane dotyczące konkretnych województw:

semkrk-6-anna-janiszewska-07

Jednak to jeszcze też nie był koniec prezentowanych nam danych bo następnie przyszła kolej na specyfikę wyszukiwania mobilnego. Jak się bowiem okazuje użytkownicy smartfonów używają zapytań średnio o 6% dłuższych i jednocześnie o 15% częściej stosują polskie znaki co akurat może wynika po prostu z mechanizmów autokorekty będących standardem na urządzeniach mobilnych.

semkrk-6-anna-janiszewska-08

Jeśli jednak chodzi o te dłuższe zapytania to statystykę bez wątpienia może podbijać fakt, że na telefonach znacznie częściej stosujemy frazy typowo pytaniowe:

semkrk-6-anna-janiszewska-09

Nie zabrakło też danych dotyczących tego w jak różny sposób dokonujemy researchu chcąc coś kupić:

semkrk-6-anna-janiszewska-10

Na koniec swojej prezentacji Anna Janiszewska określiła mobile jako jeden z wielu buzzwordów, które można porównać do czubka góry lodowej. Niestety stanowczo zbyt często zapominamy co się kryje pod powierzchnią wody.

semkrk-6-anna-janiszewska-11

Poznaj również inne prezentacje z SemKRK #6 BIG

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone