W branży marketingu internetowego i zresztą nie tylko w nim już od paru lat słyszy się niemal co chwilę, że wraz z nadejściem nowego roku nadchodzi wreszcie „rok mobile”. W rzeczywistości to pojęcie jest już tak nadużywane, że na nikim nie robi większego wrażenia. Jednak to, że żyjemy już obecnie w erze mobilnej nie podlega żadnym wątpliwościom lecz mimo wszystko tak naprawdę mieliśmy do czynienia raczej z systematyczną ewolucją. Nie mogło być mowy o żadnej niesamowitej rewolucji, którą zdawało się zwiastować określenie „rok mobile”.
Właśnie kwestii mobilności swoją prezentację poświęciła pierwsza tego dnia i niestety jedyna podczas SemKRK #6 BIG przedstawicielka płci pięknej wśród grona prelegentów. Anna Janiszewska z Google na konkretnych danych przedstawiła co tak naprawdę wiemy już o użytkownikach mobilnych.
Na początek statystyka podstawowa a mianowicie fakt, że obecnie już ponad połowa wyszukiwań pochodzi z urządzeń mobilnych. Akurat ten fakt z pewnością nie był dla nikogo szczególnie zaskakujący bo już od pewnego czasu sporo słyszy się o tym, że użytkownicy naprawdę chętnie wyszukują przy wykorzystaniu posiadanych smartfonów czy tabletów.
Zanim jednak przeszliśmy do bardziej szczegółowych i co za tym idzie potencjalnie interesujących danych Anna Janiszewska zwróciła uwagę na pewien istotny szczegół. Chodzi konkretnie o sposób w jaki postrzegamy duże liczby pokazywane przy okazji prezentacji różnego rodzaju statystyk oraz zestawień.
Podkreśliła ona, że są one dla nas bezwartościowe gdy nie znamy kontekstu w jakim występują a także nie potrafimy zadawać właściwych pytań odnoszących się do nich. Po tym swoistym ostrzeżeniu nadeszła pora na to na co czekaliśmy a więc już konkrety dotyczące użytkowników mobilnych.
Na start dwa zestawienia prezentujące co przede wszystkim wyszukiwane jest na desktopach:
a także w kanale mobilnym:
Te przedstawione dane doprowadziły do pewnej konkluzji:
Na każdym kroku podkreśla się bowiem, że mobile jest szalenie ważny nie patrząc tak naprawdę nawet na to w kontekście jakiej branży wypowiada się te słowa. Jak pokazują jednak twarde dane warto zdobyć się w tej materii na nieco refleksji.
Kolejna kwestia poruszona podczas prezentacji to wpływ świąt na korzystanie z urządzeń mobilnych:
Jak się okazuje gdy mamy nieco wolnego to jeszcze chętniej sięgamy po smartfona aby coś wyszukać i trend ten szczególnie nasila się w okresie świąteczno-noworocznym. Być może wynika to z faktu, że często wtedy wyjeżdżamy poza miejsce zamieszkania. Co za tym idzie to właśnie urządzenia mobilne, które mamy zawsze przy sobie jest naszym głównym środkiem łączności z siecią.
Niezmiernie ciekawe okazały się również statystyki odnoszące się do wpływu temperatur:
Wyraźnie widać, że zarówno gdy jest bardzo zimno jak i bardzo gorąco to mamy skłonność chętniej sięgać po nasze smartfony.
W ten sposób dotarliśmy do kolejnego kluczowego wniosku prezentacji Anny Janiszewskiej. Mowa mianowicie o fakcie, że choć to iż mobile rośnie nie podlega wątpliwości to warto spojrzeć na to bardziej szczegółowo i przyjrzeć się kiedy on przede wszystkim rośnie.
Wśród danych nie mogło też zabraknąć kwestii geograficznych i jak się dość szybko okazało kanał mobile to nie tylko duże miasta. Również w mniejszych miejscowościach smartfony są naprawdę chętnie wykorzystywane do wyszukiwania informacji. W pewien sposób przekłada się to również na dane dotyczące konkretnych województw:
Jednak to jeszcze też nie był koniec prezentowanych nam danych bo następnie przyszła kolej na specyfikę wyszukiwania mobilnego. Jak się bowiem okazuje użytkownicy smartfonów używają zapytań średnio o 6% dłuższych i jednocześnie o 15% częściej stosują polskie znaki co akurat może wynika po prostu z mechanizmów autokorekty będących standardem na urządzeniach mobilnych.
Jeśli jednak chodzi o te dłuższe zapytania to statystykę bez wątpienia może podbijać fakt, że na telefonach znacznie częściej stosujemy frazy typowo pytaniowe:
Nie zabrakło też danych dotyczących tego w jak różny sposób dokonujemy researchu chcąc coś kupić:
Na koniec swojej prezentacji Anna Janiszewska określiła mobile jako jeden z wielu buzzwordów, które można porównać do czubka góry lodowej. Niestety stanowczo zbyt często zapominamy co się kryje pod powierzchnią wody.
Poznaj również inne prezentacje z SemKRK #6 BIG
- SemKRK #6 BIG – podsumowanie
- Ruch organiczny w kategoriach produktów sklepu internetowego – Artur Strzelecki
- Czym mogą Cię zaskoczyć modyfikatory stawek CPC. AdWords oczami Analytics – Maciej Lewiński
- Jak zwiększyliśmy sprzedaż księgarni internetowej? – Łukasz Chwiszczuk
- Jak bezboleśnie migrować duże strony z milionami podstron? – Michał Magdziarz
- 5 sprawdzonych patentów na generowanie leadów za pomocą połączonych kampanii Facebook i Adwords – Ireneusz Stadler
- Optymalizacja CMS Joomla! pod Google – to proste – Tomasz Jeska
- Jaką muzykę grają SWLe? – Paweł Gontarek
- Jak wykorzystać dane z Facebooka do kampanii Adwords – Łukasz Chwiszczuk
- Sprzedaż, to nie tylko kup teraz – Display 4 Customer Journey na przykładzie kampanii dla Mitsubishi – Szymon Bukowicz
- Obcokrajowcy o polskich miastach, czyli trudne tematy w content marketingu – jak uniknąć hejtu i zdobyć naturalne linki – CASE STUDY – Piotr Mikulski
- Przyszłość, która nadejdzie jutro – Damian Sałkowski
- 3 główne czynniki sukcesu w reklamie graficznej AdWords – Karol Dziedzic