CRASH Mondays #5 – podsumowanie

CRASH Mondays #5 – podsumowanie
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Czym jest CRASH Mondays?

CRASH Mondays to cykl odbywających się co miesiąc spotkań, podczas których jest okazja przyswoić nieco marketingowej wiedzy. Warto tu jednak zaznaczyć, że jest to wiedza serwowana przez branżowych praktyków. Teorię mamy więc w tym wypadku ograniczoną do absolutnego minimum a skupiamy się przede wszystkim na praktycznym ujęciu tematów.

W dodatku poruszana tematyka jest jest prezentowana często z naprawdę mniej typowych a co za tym idzie ciekawych perspektyw. Często mamy też okazję zobaczyć case study konkretnych kampanii prezentujące na konkretnych przykładach omawiane zagadnienia. CRASH Mondays po prostu zderza teorię z praktyką ukazując prawdziwy obraz współczesnego marketingu.

Jaki był temat przewodni CRASH Mondays 5?

Tym razem spotkanie poświęcone zostało CSR a więc społecznej odpowiedzialności biznesu. Zapewne wiele osób jeszcze przed spotkaniem zadawało sobie pytanie jak właściwie można zdefiniować CSR. Skrót wprawdzie wielu osobom znany aczkolwiek bywa postrzegany w naprawdę różny sposób. Z pewnością często nasuwa się też myśl jak tą społeczną odpowiedzialność biznesu wykorzystać we własnej firmie. Jednak wykorzystać to jedno a trzeba jeszcze umieć zrobić to efektywnie.

Jak więc widać CSR i kampanie społeczne to tematyka, która nadal nasuwa bardzo wiele pytań, na które nie zawsze można w łatwy sposób znaleźć odpowiedzi. Ta edycja CRASH Mondays miała za zadanie odpowiedzieć przynajmniej na część z nich.

Kto wystąpił podczas podczas CRASH Mondays 5?

  • Ania Zdrojewska
  • Paulina Wójtowicz
  • Piotr Gajda
  • Marcin Tischner

O czym można było posłuchać podczas CRASH Mondays 5?

Ania Zdrojewska

ania-zdrojewska-crash-modays-5-01

  • CSR błędnie postrzega się często wyłącznie przez pryzmat pieniędzy
  • ania-zdrojewska-crash-modays-5-02

  • Działania firm w ramach CSR powinny być spójne z ich profilem
  • Pomysł na CSR warto zderzyć z rzeczywistymi potrzebami
  • W ramach działań CSR nie można zapominać o swoich pracownikach
  • W CSR konieczna jest wytrwałość, nie ma co liczyć na natychmiastowe efekty
  • Klienci coraz częściej doceniają społeczne zaangażowanie firm
  • CSR i PR dzieli naprawdę cienka granica
  • CSR to swoista obietnica bycia wiernym pewnym zasadom jaką firma składa zarówno przed swoimi klientami jak i pracownikami
  • ania-zdrojewska-crash-modays-5-03

Paulina Wójtowicz

paulina-wojtowicz-crash-modays-5-01

  • Tylko 30% ludzi słyszało do tej pory o CSR
  • paulina-wojtowicz-crash-modays-5-02

  • Rola firm w społeczeństwie postrzegana jest przede wszystkim przez pryzmat zarabiania przez nie pieniędzy
  • paulina-wojtowicz-crash-modays-5-04

  • Przedstawiciele pokolenia Y przy wyborze pracodawcy oczekują aby był on fair. Jednak CSR jest również wymienianie jako jeden z czynników wyboru miejsca pracy.
  • paulina-wojtowicz-crash-modays-5-03

  • Angażowanie się w działania CSR przekłada się na zainteresowanie ze strony konsumentów, dostrzega to już 1/3 firm.
  • paulina-wojtowicz-crash-modays-5-05

  • Tak naprawdę jednak w CSR najważniejsi są ludzie i to przede wszystkim o nich należy się zatroszczyć.
  • paulina-wojtowicz-crash-modays-5-06

Piotr Gajda

piotr-gajda-crash-modays-5-01

  • Kampania społeczna to tak naprawdę specyficzny rodzaj reklamy. W tym wypadku nadrzędnym celem jest sprzedanie odbiorcom nie produktu czy usługi a pewnej idei mającej być podstawą zmian społecznie pożądanych.
  • piotr-gajda-crash-modays-5-02

  • W ramach CSR mamy do czynienia z trzema istotnymi aspektami: działaniami, wynikami działań oraz wpływem tych działań.
  • SROI a więc Social Return of Investment to wskaźnik pozwalający mierzyć zmianę społeczną.
  • piotr-gajda-crash-modays-5-03

  • Fundament sukcesu kampanii społecznej to: hasło, strategia i oddziaływanie na emocje.

Marcin Tischner

marcin-tischner-crash-modays-5-01

  • Obszary, w których są wdrażane dobre praktyki z obszaru CSR to przede wszystkim zakres pracy oraz zaangażowanie społeczne.
  • marcin-tischner-crash-modays-5-02

  • Koncepcja CSR ewoluowała na przestrzeni czasu od prostej dobroczynności poprzez strategiczną filantropię aż po innowacje społeczne. Niestety postrzeganie CSR często nadal odnosi się jeszcze do samego początku tej ewolucji.
  • marcin-tischner-crash-modays-5-03

  • W swojej obecnej formie CSR to przede wszystkim jednokierunkowe oddziaływanie ekonomiczne na środowisko oraz społeczeństwo.
  • marcin-tischner-crash-modays-5-04

  • W ramach kolejnego stopnia rozwoju CSR oddziaływanie powinno odbywać się w obydwie strony i to również pomiędzy środowiskiem a społeczeństwem.
  • marcin-tischner-crash-modays-5-05

Czy warto było się pojawić na CRASH Mondays 5?

W przypadku tego typu spotkań kluczowe są przede wszystkim dwa aspekty. Z jednej strony bez wątpienia jest to temat. Wprawdzie współczesny świat marketingu oferuje nam prawdziwe tematyczne bogactwo jednak sztuką jest taki dobór tematyki aby zainteresować odpowiednią grupę odbiorców. Podjęcie tematyki zbytnio wyspecjalizowanej mocno ogranicza krąg potencjalnie zainteresowanych a z kolei zdecydowanie się na temat zbyt ogólny utrudnia niekiedy odpowiednio interesujące przedstawienie go.

Właśnie sposób przedstawienia tematu jest drugą kluczową kwestią, która zasadniczo w istotnym stopniu wynika z samego doboru tematyki. Jeśli bowiem temat przewodni zostanie odpowiednio dobrany to daje to znacznie większe możliwości spojrzenia na niego z różnych perspektyw. To właśnie takie zderzenie różnych punktów widzenia jest bez wątpienia kolejną wartością CRASH Mondays, które jak widać nie przez przypadek ma w nazwie crash :)

Akurat w przypadku CSR a więc tematyki tej edycji udało się to wypośrodkować i trafić do odpowiednio szerokiego grona zainteresowanych tym tematem. Nie da się bowiem ukryć, że społeczna odpowiedzialność biznesu to zagadnienie dotykające coraz większej liczby firm. Jednak jak pokazały już statystyki przedstawione podczas prezentacji nadal wiele jest do zrobienia w kwestii świadomości tego czym jest CSR. Dotyczy to zarówno samego biznesu jak i konsumentów albowiem w obydwu tych grupach społeczna odpowiedzialność biznesu bywa postrzegana nieco na opak.

Ze względu na rosnące znaczenie CSR dobrze się więc stało, że tym razem to właśnie CSR zostało wzięte na warsztat i rozpracowane przez naszych prelegentów. W tym wypadku mieliśmy faktycznie do czynienia ze zderzeniem obecnego wyobrażenia na temat społecznej odpowiedzialności biznesu ze stanem faktycznym. Jednocześnie też mogliśmy zobaczyć nieco pełniejszy niż zazwyczaj obraz a to za sprawą spojrzenia na to zagadnienie z nieco odmiennych perspektyw. Ważne jest jednak to, że perspektywy te mimo wszystko się wzajemnie uzupełniały dzięki czemu ostateczny obraz czym tak naprawdę jest CSR był bardziej kompletny.

Odpowiadając więc na pytanie czy warto było pójść na CRASH Mondays 5 można tylko jednoznacznie odpowiedzieć twierdząco. Tak jak już bowiem wspomniałem wcześniej akurat CSR to jeden z tych tematów, które dotyczą wszystkich i którego świadomość z czasem będzie wzrastała. Tak więc bez względu na to czy było się przedstawicielem biznesu czy też zwyczajnym konsumentem to warto było dowiedzieć się czegoś więcej o zjawisku, z którym prędzej czy później zetknie się właściwie każdy.

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone