Autoprezentacja w biznesie – podsumowanie warsztatów

Autoprezentacja w biznesie – podsumowanie warsztatów
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Gdy za oknem nie widać ani jednej chmury a z nieba leje się bezlitosny żar to zapewne myśli wielu osób krążą przede wszystkim wokół problemu schłodzenia się. Mało kto w takich warunkach myśli jeszcze o tym aby akurat w obliczu takich warunków pogodowych troszczyć się akurat o samorozwój. Jest o to tym trudniej, że mamy przecież praktycznie środek wakacji. Mówimy zatem o okresie, w którym powinno się myśleć przede wszystkim o odpoczynku i błogim relaksie, do którego z pewnością zachęca pogoda.

Ja jednak zdecydowałem się poświęcić pewną sierpniową sobotę na to poszerzenie zasobów swojej wiedzy w zakresie autoprezentacji. Choć patrząc już na to z perspektywy to z pewnością powinienem powiedzieć, że nie był to czas poświęcony a naprawdę dobrze zainwestowany. W dodatku okazała się to być inwestycja z naprawdę okazałą stopą zwrotu.

Jak ważny jest nasz wizerunek?

Z pewnością każdy z nas chciałby aby postrzegano go jak najlepiej czy to przez pryzmat eksperta gdy mówimy o wizerunku branżowym czy to po prostu jakiego interesującego i godnego zaufania człowieka w życiu prywatnym. Często jednak bywa tak, że pomimo naszych usilnych starań w oczach innych nie wydajemy się być ludźmi wystarczająco interesującymi. Wielu z nas przekonało się o tym już zapewne zarówno przy okazji kontaktów typowo zawodowych jak i w życiu prywatnym gdzie wystarczy choćby przywołać za przykład tak prozaiczną sytuację jak zwykła randka.

Te wszystkie sytuacje łączyło jedno a mianowicie nasz wizerunek i to, że nie potrafiliśmy go odpowiednio wykreować. Już na starcie warsztatów przekonaliśmy się, że wcale nie musimy wiele robić aby być postrzeganymi w taki a nie inny sposób. Człowiek mimowolnie choćby poprzez swoją mowę ciała wysyła pewne sygnały pozwalające osobom z jego otoczenia wyrobić sobie już pewne zdanie na jego temat. To pierwsze kilkanaście sekund decyduje o tym jakie wrażenie wywrzemy na drugiej osobie. Nawet takie detale jak to w jaki sposób uściśniemy dłoń na powitanie mogą już wiele powiedzieć na nasz temat choć my nawet nie będziemy sobie z tego zdawać sprawy.

To właśnie świadomość tego jak funkcjonuje proces budowania relacji i w jaki sposób postrzegamy innych jest jednym z kluczowych czynników. Fundamentem jest jednak samoświadomość a więc z jednej strony przede wszystkim to jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie. Może się bowiem okazać, że nasz obecny wizerunek ma się nijak do tego jak docelowo pragniemy być postrzegani. Pierwsze wrażenia wywiera się tylko raz a więc trzeba zrobić wszystko co w naszej mocy aby taką szansę wykorzystać.

Praktyczne spojrzenie na temat autoprezentacji

Dlatego też warsztaty Autoprezentacja w biznesie i szybkie ćwiczenie pokazujące jak osoby, które tak naprawdę nas nie znają potrafią i tak przypisać nam pewne cechy charakteru dało do myślenia. Podobnie zresztą jak zadania związane z oceną innych, które otworzyły mi oczy w zakresie tego jakie wrażenie można wywierać na swoim otoczeniu zanim nawet jeszcze zamieni się z kimkolwiek choćby słowo.

Wracając jednak do tematu samoświadomości w kontekście warsztatów to pozwoliły one również określić swoje mocne oraz słabe strony jeśli chodzi o konkretne elementy autoprezentacji. Trzeba sobie bowiem zdawać sprawę, że na postrzeganie naszej osoby składa się wiele elementów takich jak nasz głos, emocje, gestykulacja czy ubiór. Każdemu z nich została poświęcona chwila pokazując nam rolę jaką odgrywa w kreowaniu naszego wizerunku i wpływ na to jak jesteśmy postrzegani.

Poruszona została również kwestia prezentacji, które niekiedy są jedynie tłem dla naszych wystąpień a innym razem są ich bardzo ważną częścią. Jest to kolejny obszar, w którym istotna rolę odgrywają detale, na które zapewne nie zwracamy zbytnio uwagi. Jak się jednak okazało, nawet to po której stronie od prezentowanego materiału stajemy ma istotne znaczenie i wpływa na odbiór tego co chcemy przekazać. Tak więc nawet w tym wypadku przydaje się dodatkowa wiedza dotycząca tego w jaki sposób funkcjonuje ludzki mózg i jak odbiera oraz przetwarza dostarczane mu informacje.

Z racji tego, że w obecnych czasach funkcjonujemy nie tylko w świecie rzeczywistym ale również online to nie mogło zabraknąć paru słów na temat portali społecznościowych. W końcu nasz wizerunek kreowany jest również w sieci a to jak prowadzimy nasze profile na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy LinkedInie również może w istotny sposób wpływać na to jak będą nas postrzegać inni. Nie jest chyba dla nikogo zaskoczeniem, że to właśnie media społecznościowe są dla wielu osób głównym źródłem informacji o innych osobach. Nie powinno więc specjalnie dziwić, że na przykład nasz potencjalny klient zechce nas sprawdzić choćby właśnie na Facebooku. Na tym jednak możliwości social mediów się nie kończą bo odpowiednio budowany w nich wizerunek może się również bezpośrednio przekładać na nowe propozycje zawodowe czy zlecenia.

Na sam koniec warsztatów pozostało przygotowanie elevator pitch co okazało się nie być tak proste jak pierwotnie mogło się wydawać. Przedstawienie siebie w przekonujący sposób tylko pozornie jest łatwym zadaniem. Konieczne jest tu bowiem wydobycie swoistej esencji tego co ma się do zaoferowania drugiej stronie a więc choćby potencjalnemu klientowi. Jednocześnie to co najważniejsze trzeba umieć przedstawić w formie, która zainteresuje naszego odbiorcę. Oczywiście nie ma tu jednej skutecznej recepty na sukces. Dla jednej osoby efektywniejsze będzie trzymanie się standardowego schematu podczas gdy ktoś inny będzie się czuł znacznie swobodniej sięgając po storyteling i ubierając swoją prezentację w ciekawą historię odwołującą się do emocji słuchacza.

Podsumowanie warsztatów Autoprezentacja w biznesie

Tak naprawdę długo można byłoby wymieniać różne aspekty autoprezentacji, które poruszone zostały w czasie warsztatów. Każdy z nich z pewnością dałoby się jeszcze dokładniej rozbić na czynniki pierwsze poświęcając kolejne godziny a zapewne i dni. Nie ulega bowiem wątpliwości, że autoprezentacja to temat naprawdę rozległy, który wymaga doskonalenia wielu obszarów. Dlatego właśnie był to bardzo dobry wstęp do samodoskonalenia się w zakresie, co do którego te warsztaty dostarczyły konkretnych wskazówek. Z jednej strony wskazały obszary wymagające przede wszystkim poprawy a z drugiej pokazały jak tą poprawę można osiągnąć wskazując konkretny kierunek zmian, do którego należy dążyć. W tym wypadku możemy mówić o początku pewnej podróży, której kierunek jest już wstępnie znany jednak nie wiadomo dokładnie co ona przyniesie i gdzie nas zaprowadzi i właśnie to jest w niej najpiękniejsze.

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone