Przyszłość, która nadejdzie jutro – Damian Sałkowski

Przyszłość, która nadejdzie jutro – Damian Sałkowski
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Wszyscy dotychczasowi prelegenci podczas SemKRK #6 BIG skupiali się przede wszystkim na stanie obecnym omawiając dostępne rozwiązania lub też nawiązywali do przeszłości omawiając case study przeprowadzonych kampanii.

Damian Sałkowski postanowił jednak pójść krok do przodu i spróbować zajrzeć w przyszłość tak aby odkryć co interesujące ona dla nas szykuje. Przede wszystkim więc sporo było o AI bo niewątpliwie to właśnie sztuczna inteligencja może odegrać w przyszłości i to już stosunkowo niedalekiej istotną rolę.

Aby zobrazować to na konkretnych przykładach chwilę poświęcił dywagacjom odnośnie tego jak choćby Google mogłoby skutecznie wykorzystać AI w swoich algorytmach. Omówił to na przykładzie pingwina:

semkrk-6-damian-salkowski-02

zwracając przede wszystkim uwagę na czynniki jakie sztuczna inteligencja mogłaby interpretować oceniając czy dana strona ma naturalny profil linków czy też nie. Oczywiście nie zabrakło również odniesienia do pandy mogącej mieć również pożytek z wykorzystania AI:

semkrk-6-damian-salkowski-03

Zmiany w tym zakresie mogą tak naprawdę prowadzić w ciekawym kierunku powodując jednak coraz częstsze pojawianie się dość prozaicznego problemu:

semkrk-6-damian-salkowski-04

Tego typu żale nie są niczym nowym i zapewne niejeden specjalista SEO słyszał je przynajmniej parokrotnie od swoich klientów :)

Damian Sałkowski tłumacząc, że takie zjawisko może być coraz bardziej powszechne zwrócił uwagę na pewien dość istotny fakt:

semkrk-6-damian-salkowski-05

Właśnie za sprawą rosnącej roli AI prz tworzeniu rankingów wyszukiwarek czymś naturalnym stanie się sytuacja gdy będziemy oceniani nie tylko przez pryzmat czynników rankingowych w ich klasycznym rozumieniu. Punktem odniesienia staną się również nasi konkurenci i branża w jakiej działamy tak więc niczym dziwnym nie będzie już to, że pewne działania dające efekt w jednej branży okażą się zupełnie nieefektywne w innej.

Niejako znakiem naszych czasów staje się również coraz częstsze korzystanie przez użytkowników z fraz typowo pytaniowych:

semkrk-6-damian-salkowski-06

Trend ten będzie z pewnością rósł w siłę choćby za sprawą upowszechniania się Voice Search, o którym Damian Sałkowski w swojej prezentacji również wspomniał jako o jednym z kluczowych trendów.

To wszystko doprowadzi w efekcie do zwrócenia uwagi na nowe metryki:

semkrk-6-damian-salkowski-07

zmieniając równocześnie spojrzenie na kwestię optymalizacji:

semkrk-6-damian-salkowski-08

Kolejnym prognozowanym trendem jest bowiem znacznie ściślejsze powiązanie SEO i UX, w ramach którego więcej uwagi poświęcać będziemy optymalizacji typowo pod użytkownika. Coraz częściej będziemy więc optymalizować patrząc przede wszystkim przez pryzmat zwiększenia CTRu w wynikach wyszukiwania czy uczynienia witryny bardziej intuicyjną właśnie dla usera.

Zdaniem naszego prelegenta w przyszłości czymś zupełnie naturalnym będzie wiodąca rola semantycznego SEO opartego na intencjach i kontekście:

semkrk-6-damian-salkowski-09

Treść będzie więc dopasowywana do intencji użytkownika wpisującego w wyszukiwarce konkretne zapytanie. To z kolei wymusi odejście od klasycznego spojrzenia na SEO przez pryzmat fraz. Osią działania staną się tematy i kontekstowe linkowanie pomiędzy publikowanymi treściami.

Damian Sałkowski kończąc swoją prezentacją pozostawił nas z kilkoma konkretnymi wnioskami pokazującymi jak może wyglądać przyszłość w kontekście SEO:

semkrk-6-damian-salkowski-10

Tak więc to ciągle słyszane twierdzenie, że SEO umiera można spokojnie zignorować bo najbardziej prawdopodobne jest, że będzie ono po prostu dalej ewoluować tak jak czyniło to do tej pory.

Poznaj również inne prezentacje z SemKRK #6 BIG

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone