Organizacja – w obliczu wyzwania, w miejscu Komunikacja

Organizacja – w obliczu wyzwania, w miejscu Komunikacja
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Podczas wcześniejszych prezentacji było już nieco o o tym jak ważne jest budowanie relacji. Jednak ten aspekt był poruszany w głównej mierze w kontekście relacji firmy z klientami. Nie możemy jednak zapominać jak istotną wartością dla organizacji są ludzie i zespół stanowiący tak naprawdę trwały fundament będący podstawą do myślenia o dalszym rozwoju. Dlatego właśnie tka ważna jest komunikacja wewnątrz firmy bowiem trudno oczekiwać, że będziemy potrafili właściwie komunikować się z naszymi klientami zmagając się z różnego rodzaju problemami komunikacyjnymi wewnątrz firmy.

Podstawowa kwestia to problem anonimowości szczególnie w wypadku gdy firma się rozrasta. W niewielkich organizacjach praktycznie każdy każdego zna i można powiedzieć, że często mamy do czynienia z taką jedną wielką rodziną. Z jednej strony jest to wprawdzie dość daleko idące uogólnienie jednak dobrze oddaje charakter problematyki o której mówimy. Gdy firma się rozrasta zazwyczaj kreują się konkretne działy i już nie każdy z każdym się zna tak bezpośrednio a często może wręcz zdarzać, że osoby jakie mijamy na korytarzu okazują się dla nas być zupełnie anonimowe.

Jest to wprawdzie naturalny proces towarzyszący rozwojowi jednak z pewnością nie sprzyja on budowaniu wspomnianych już relacji, o których wspominałem. Może to mieć również wpływ na współpracę o ile bowiem nie jest problemem wspólne działanie osób funkcjonujących już od pewnego czasu w ramach jednego zespołu czy działu to problem może się pojawić właśnie wtedy gdy konieczna będzie współpraca ludzi będących dla siebie osobami anonimowymi. Oczywiste jest, że nasz stosunek do osób o których już coś wiemy jest zupełnie inny pomocna może być choćby wiedza o wspólnych zainteresowaniach gdyż już nawet taki aspekt może się okazać idealną płaszczyzną ułatwiającą wzajemną komunikację.

Taka wiedza na temat osób pracujących w danej organizacji jest również niezwykle cenna z punktu widzenia pracodawcy. Dzięki dodatkowym informacjom może on lepiej zrozumieć poszczególnych pracowników oraz ich potrzeby dostrzegając indywidualizm. Jest to szczególnie istotnie w dobie dominacji na rynku pracy millenialsów a więc osób o specyficznych oczekiwaniach wobec pracodawców. Przede wszystkim mówimy w tym wypadku o ludziach, którzy pragną mieć świadomość wpływu na to co się dzieje nie godząc się z rolą nieistotnych trybików w wielkiej machinie jaką często okazuje się firma, do której trafiają.

Wspominając o komunikacji zwłaszcza w kontekście przywołanych już do tablicy millenialsów nie wolno nam zapominać o tym, że niezwykle pożądany przez tą grupę jest feedback. Dlatego warto zadbać o to aby stale go otrzymywali w czym niezwykle pomocne mogą być choćby wywołane podczas prezentacji formularze Google. Mogą one zostać użyte choćby w systemie ocen pracowników dzięki nim każdy z nich może mieć świadomość tego jak jest postrzegany przez innych. Dzięki temu każdy z jednej strony będzie miał okazję wyrażenia siebie i tego co sądzi o innych a jednocześnie w zamian dowie się nieco na swój temat konfrontując to jak postrzega siebie w obecnym środowisku z pracy z postrzeganiem jego osoby przez innych.

W tym momencie dochodzimy do kolejnej istotnej kwestii a więc tego, że millenialsi pragną mieć wpływ na to co dzieje się w firmie, w której pracują. Oczekują, że ich głos będzie wysłuchany i uwzględniony choćby przy podejmowaniu decyzji ważnych z punktu widzenia zarówno organizacji jak i samych pracowników. Odnosi się to również do tworzenia różnego rodzaju struktur bowiem w tym obszarze również nie jest pożądane odgórne narzucanie jakichkolwiek rozwiązań. Joanna Czekaj przedstawiła to na przykładzie grup, które zaczęły w pełni funkcjonować dopiero wtedy gdy zapewniono pracownikom swobodę w ich tworzeniu.

Wszystko o czym do tej pory była mowa w pewien sposób składa się na ostatni istotny element kluczowy z punktu widzenia atrakcyjności danej organizacji w oczach millenialsa. Mowa o możliwościach rozwoju. Coraz częściej jest to jeden z kluczowych czynników podczas poszukiwania pracy determinujący wybór takiej a nie innej firmy, która została oceniona właśnie jako najlepsze miejsce do rozwoju swoich umiejętności. Może to być również kluczowy aspekt determinujący chęć odejścia danego pracownika od swojego obecnego pracodawcy.

Zobacz też inne prezentacje oraz podsumowanie I LOVE Marketing & Social Media

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone