YouTube i SEO – optymalizacja filmów w serwisie YouTube

YouTube i SEO – optymalizacja filmów w serwisie YouTube
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Youtube to obecnie bez wątpienia najpopularniejszy serwis z materiałami wideo. Każdego dnia przybywa na nim mnóstwo nowych filmów i przeglądają go miliony użytkowników, którzy poszukują zarówno rozrywki jak i wiedzy. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że wyszukiwarka YouTube to druga (po Google) największa wyszukiwarka internetowa.

Nadal jednak dość niska jest świadomość tego jak właściwie działa ta wyszukiwarka. Mimo to zapewne wielu użytkowników niejednokrotnie zastanawiało się co tak naprawdę decyduje o pozycji filmu w wynikach wyszukiwania i dlaczego po wpisaniu konkretnego zapytania są prezentowane akurat takie a nie inne filmy.

Kluczowe czynniki podlegające optymalizacji

Chcąc zadbać o odpowiednią pozycję i zainteresowanie naszym filmem w wynikach wyszukiwania YouTube powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na 5 kluczowych elementów:

Tytuł filmu

Podobnie jak w przypadku klasycznych wyników wyszukiwania powinniśmy pamiętać aby budować go z wykorzystaniem fraz, na których najbardziej nam zależy. Nie możemy jednak zapominać również o tym, że tak samo jak przy klasycznych wynikach wyszukiwania Google również tutaj tytuł jest istotny z punktu widzenia użytkownika.

Jest to bowiem jeden z tych elementów, na które z pewnością zwrócić on uwagę przy przeglądaniu wyników wyszukiwania z listą konkretnych filmów. Powinien on więc być pisany w taki sposób aby zainteresować użytkownika i poinformować go o czym tak naprawdę jest nasz materiał video

Opis filmu

W opisie powinny zostać zawarte najważniejsze informacje dotyczące filmu czy też tematyki na nim prezentowanej. Oczywiście przy tworzeniu opisu warto uwzględnić frazy kluczowe, na których najbardziej nam zależy w kontekście wysokiej ekspozycji naszego materiału w wynikach wyszukiwania YouTube. Jednak opis ma jeszcze jedno zastosowanie, o którym wiele osób zdaje się zapominać.

Mowa o możliwości dodawania linków, które możemy wykorzystać nie tylko do kierowania użytkowników np. do artykułu powiązanego tematycznego z naszym filmem. Warto wykorzystać tą możliwość do dodania linków do naszych profili w mediach społecznościowych a także do konkretnych fragmentów filmu.

Słowa kluczowe

W przypadku klasycznego SEO o istnieniu meta znacznika keywords być może niektórzy już nawet zdążyli zapomnieć. Jednak na YouTube nadal warto zadbać o uzupełnienie naszego materiału wideo o odpowiednie słowa kluczowe z nim związane. Tagując swój film warto się zastanowić jakiego rodzaju słów kluczowych/fraz mogą używać użytkownicy szukający materiałów takich jak nasz lub podobnych. Warto wiedzieć o tym, że właściwy dobór słów kluczowych jest istotny nie tylko ze względu na walkę o pozycję w wyszukiwarce filmów.

Odpowiednio dobrane tagi zwiększają bowiem szansę na zaistnienie naszego materiału w sekcji proponowanych filmów widocznych. W ten sposób zwiększamy wiec szansę na dotarcie do użytkowników przeglądających materiały związane w jakiś sposób z naszym wideo.

Nazwa pliku

Zanim wrzucimy na YouTube nasz materiał wideo i zechcemy się nim podzielić z całym światem warto również zwrócić uwagę na drobny aczkolwiek również istotny detal jakim jest nazwa pliku. Obowiązują tu właściwie podobne zasady jak przy optymalizacji grafik na stronach internetowych. Nazwa naszego pliku wideo powinna więc uwzględniać słowa kluczowe lub frazy, które uznaliśmy za istotne.

Jeśli więc przygotowaliśmy film instruktażowy tłumaczący jak samodzielnie zbudować karmnik to nazwijmy go np.: jak-zbudowac-karmnik.mp4. Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć, że skoro jest to kolejny obszar w którym warto wykorzystać słowa kluczowe to warto wykorzystać potencjał nazwy pliku w jeszcze lepszy sposób i nazwać go np.: jak-zbudowac-karmnik-dla-ptakow-z-drewna.mp4. Jednak warto mimo wszystko zachować w tym wypadku umiar i nie przesadzać ze zbytnią optymalizacją nazwy pliku. Należy również pamiętać o tym, że nie powinno się stosować polskich znaków a spacje najlepiej zastępować właśnie znakiem „-” tak jak na podanych przykładach.

Miniaturka

Wspomniałem już o tym, że tytuł filmu stanowi w wynikach wyszukiwania YouTube istotny czynnik wpływający na to czy użytkownik zdecyduje się wybrać akurat nasz film czy też nie. Jednak należy brać pod uwagę fakt, że tak naprawdę ludzie są wzrokowcami tak więc tym co przede wszystkim przyciągnie ich uwagę jest miniaturki widoczna również przy każdym filmie prezentowanym w wynikach wyszukiwania serwisu YouTube.

Jej umiejętny dobór jest wiec również istotnym czynnikiem optymalizacji mającym realny wpływ na to jakim zainteresowaniem będzie się cieszyć nasz materiał. Cała nasza walka o wysokie pozycji może się bowiem na nic nie zdać jeśli miniaturka filmu nie będzie zachęcająca i użytkownicy i tak nie będą się decydowali na obejrzenia naszego filmu nawet gdy zostanie im zaprezentowany w wynikach wyszukiwania na samym początku.

Idealna miniaturka z jednej strony powinna przyciągać uwagę a jednocześnie prezentować w jakiś sposób to o czym jest film.

Playlisty

W strategii promowania swoich filmów publikowanych YouTubie warto również wykorzystać playlisty. Tak się składa, że one również są prezentowane w wynikach wyszukiwania w serwisie tak więc czemu mielibyśmy nie korzystać z możliwości jakie to daje.

W ich wypadku warto pamiętać o trzech istotnych elementach:

Nazwa playlisty

Tu właściwie obowiązują nas podobne zasady jak w przypadku tworzenia tytułów dla filmów. Tytuł playlisty z jednej strony powinien być więc odpowiednio zoptymalizowany pod interesujące nas frazy a jednocześnie zachęcać użytkownika do zainteresowania playlistą.

Opis playlisty

Tu również podobnie jak ma to miejsce przy opisie filmu warto zdefiniować czego dotyczy nasza playlista odnieść się do do poruszanej tematyki. Oczywiście warto przy tym pamiętać o frazach kluczowych i umiejętnie wykorzystywać je w tworzonym opisie. Tutaj tak naprawdę mamy więc niesamowite możliwości do wykorzystania swojej kreatywności.

Filmy na playliście

Przede wszystkim jednak powinniśmy mieć konkretny pomysł na naszą playlistę i to jakiego rodzaju filmy powinna ona grupować. Najlepiej gdyby łączyła je jakaś wspólna cecha.

Jeżeli zatem prowadzimy np. kanał o tematyce kulinarnej możemy stworzyć playlistę, którą nazwiemy „Jak zrobić sałatkę”. W tej playliście mogą się znaleźć filmy takie jak:

  • Jak zrobić sałatkę grecką?
  • Jak zrobić sałatkę cezar?
  • Jak zrobić sałatkę owocową?

W ten sposób w ramach jednej playlisty agregujemy wszystkie materiały związane z konkretnym zagadnieniem tak jak w podanym przykładzie. Dzięki temu nie tylko zwiększamy szansę na dotarcie z naszymi materiałami do użytkowników ale również ułatwiamy im przeglądanie naszych filmów.

Dodatkowe czynniki

Nie możemy w tym wszystkim zapominać, że odpowiednia optymalizacja to jedynie połowa sukcesu w przypadku serwisu YouTube. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że każdego dnia publikowana w nim jest ogromna ilość filmów. Nasze materiały w większości wypadków muszą więc konkurować o uwagę użytkowników ze sporą liczbą innych filmów. To że będziemy się pojawiać wysoko w wynikach wyszukiwania YouTube na wiele fraz nie zapewni nam jeszcze pełnego sukcesu.

Nasz materiał powinien być przede wszystkim interesujący dla użytkowników, poruszać tematykę przyciągającą ich uwagę. Z jednej strony kluczowa może być tu wartość merytoryczna szczególnie istotna gdy decydujemy się na przygotowywanie materiałów poradnikowych. Jednak równie dobrze może być to np. materiał viralowy zdobywający popularność dzięki dostarczaniu użytkownikom rozrywki. Jednak wspólna kwestia bez względu na to jaką mamy wizję naszego kanału na Youtube to warstwa techniczna publikowanych materiałów.

Wyświetlenia

Wśród czynników rankingowych YouTube są bowiem również wyświetlenia filmu tak więc popularność tego co publikujemy w naturalny sposób pomaga go pozycjonować. Jednak nawet duża liczba wyświetleń nie zawsze jeszcze oznacza sukces. Tak naprawdę bowiem jest to wskaźnik informujący nas o tym ile razy rozpoczęto oglądanie naszego materiału

Czas oglądania

YouTube dostarcza nam precyzyjnych statystyk dotyczących tego jak bardzo angażujące dla oglądających jest nasze wideo. Jest to niezwykle istotna kwestia bowiem sama liczba wyświetleń może być dość zwodniczym czynnikiem. Nie sztuką jest bowiem przyciągnięcie uwagi poprzez chwytliwy tytuł i atrakcyjną miniaturkę i może się okazać, że to właśnie te czynniki przyciągają użytkowników do zupełnie dla nich nieatrakcyjnego filmu z którego oglądania rezygnują maksymalnie po kilku sekundach.

Za sprawą statystyk możemy się przekonać jaka część naszych widzów obejrzała nasz materiał w całości a ilu nie dotrwało nawet do połowy. Warto również te dane traktować jako cenne wskazówki bowiem możemy zauważyć, że np. w przypadku konkretnego filmu w jego określonym fragmencie następuje nagle gwałtowny „odpływ” oglądających co jest już wyraźną sugestią, że jest jakiś problem, któremu warto się przyjrzeć. Dane jakich dostarcza nam YouTube warto również wykorzystać do analizy tego czy długość naszych filmów jest optymalna.

Wiadomo bowiem, że czym dłuższy materiał tym trudniej o utrzymanie uwagi użytkowników do samego końca. Gdy spojrzymy w dane może więc okazać, że np. w naszym wypadku problemem jest to, że tworzymy zbyt długie filmy. Jeśli na przykład tworzymy materiały poradnikowe to być może warto w takim wypadku rozważyć podzielenie pewnych większych tematów na mniejsze zagadnienia. Takie rozbicie np. jednego długiego filmu na trzy osobne daje nam również jeszcze większe możliwości bardziej precyzyjnej optymalizacji pod konkretne słowa kluczowe.

Subskrypcje

Istotnym czynnikiem są również subskrypcje dokonywane po obejrzeniu filmu będące wyraźnym sygnał od użytkownika, że nasze video mu się podobało.

Komentarze

Nie bez znaczenia są również komentarze pojawiające się pod filmem, które są z punktu widzenia Google naturalnym wyrazem tego, że nasze nasz materiał wzbudził zainteresowanie. Napisanie komentarza niewątpliwie wymaga już pewnej aktywności ze strony użytkownika tak więc jeśli decyduje się on na pozostawienie swojej opinii to bez wątpienia nie pozostał obojętny wobec naszego filmu.

Komentarze mogą również stanowić wartościową informację zwrotną, dzięki której możemy się dowiedzieć co użytkownikom się nie podoba czy też co ewentualnie chcieliby obejrzeć. Warto więc regularnie je przeglądać i traktować głos naszych odbiorców jako naprawdę wartościowe wsparcie.

Ulubione/do obejrzenia na później

Sygnałem, że nasze wideo wzbudza zainteresowanie jest również oznaczanie przez użytkowników jako ulubionego i dodawanie do listy filmów „Do obejrzenia”

Social Media

Kolejnym czynnikiem rankingowym jest ilość udostępnień w mediach społecznościowych. Jest jeden ze szczególnie istotnych sygnałów bowiem w tym wypadku korzyści są dwojakie gdyż udostępnienie naszego filmu przez użytkownika na Facebooku, Twitterze czy dowolnym innym portalu jest nie tylko pozytywnym czynnikiem rankingowym. W naturalny sposób zwiększa to również zasięg naszego materiału mogącego dotrzeć do osób, które być może nie trafiłyby na niego na YouTube czy w organicznych wynikach wyszukiwania.

Osadzenia filmu na stronach

Jest to czynnik w którym podobnie jak w przypadku mediów społecznościowych mamy do czynienia nie tylko z pozytywnym wpływem na jego pozycje ale również możliwością zdobycia dodatkowego zasięgu i widzów.

Linki

Oczywiście nie mogło zabraknąć wzmianki na temat linków, które choć w tym wypadku nie są aż tak istotne jak w klasycznym SEO to jednak warto pamiętać o tym, że również one mają wpływ na to jaką pozycję osiągnie nasz film nie tylko na YouTube ale również w Google.

Autorytet kanału

Dbając o jakość swoich materiałów i regularnie publikując nowe pracujemy również stopniowo na autorytet naszego kanału. Możemy przykładowo chcieć wykreować się na specjalistę w danej dziedzinie poprzez publikację wspomnianych juz materiałów poradnikowych. Jeśli będą one wysokiej jakości prezentując przy tym wysoki poziom merytoryczny to możemy liczyć na to, że liczba subskrybentów naszego kanału będzie stopniowo rosła.

Warto więc trzymać wysoki poziom bowiem budowany w ten sposób autorytet kanału w naturalny sposób będzie również wpływał na coraz lepsze rankowanie naszych filmów. Za przykład niech posłużą dwa kanały. Jeden z nich to kanał istniejący już wiele lat, na którym już wcześniej pojawiało się wiele materiałów cieszących się zainteresowaniem użytkowników. Z kolei drugi to kanał, który można byłoby określić mianem „świeżego” bowiem jego staż jest jeszcze stosunkowo krótki, posiada raptem kilku czy kilkunastu subskrybentów i do tego nie publikował wcześniej żadnych filmów.

Tak naprawdę to moglibyśmy to odnieść do sytuacji z jaką mamy do czynienia w klasycznym SEO. Zupełnie inaczej będzie rankował w wynikach wyszukiwania dobry artykuł umieszczony na istniejącej już kilka lat domenie cieszącej się autorytetem niż na takiej dopiero co zarejestrowanej, która takiego autorytetu nie miała czasu jeszcze zbudować.

Pamiętajmy więc o tym, że każdy publikowany przez nas film to tak naprawdę składowa ostatecznej oceny naszego kanału dokonanego przez algorytmy a także użytkowników, którzy swoją pozytywną opinię mogą wyrazić nie tylko w ramach konkretnego filmu ale również subskrybując nasz kanał co w przypadku YouTube jest jedną z najwyższych form uznania a jednocześnie tak jak już wspomniałem istotnym czynnikiem rankingowym.

Warto ten fakt uwzględnić i w publikowanych materiałach zachęcać użytkowników do subskrypcji choć oczywiście nie powinniśmy robić tego w zbyt nachalny sposób gdyż efekt może być odwrotny do zamierzonego.

Strona kanału

Jeśli zaś o sam kanał chodzi to została już poruszona kwestia tego, że tak naprawdę wszystkie publikowane materiały wideo niejako „pracują” zbiorczo właśnie na autorytet naszego kanału. Jednocześnie jednak musimy pamiętać o tym, że stanowi on rodzaj naszej wizytówki i to przy jego pomocy możemy przedstawić się użytkownikom, którzy trafili do nas pierwszy raz. Jednocześnie jest to też agregat naszych materiałów, w ramach którego użytkownicy mogą dotrzeć o wszystkich opublikowanych przez nas klipów wideo.

Dlatego właśnie powinniśmy odpowiednio zadbać o to aby strona naszego kanału faktycznie była godna miana wizytówki i stanowiła wartość dla użytkowników zachęcającą do zapoznawania się z tym co publikujemy. Warto więc zadbać o elementy takie jak:

  1. Nazwa kanału
  2. Grafika kanału
  3. Miniaturka kanału
  4. Opis kanału
  5. Zwiastun kanału

Pamiętajmy o tym, że nasz kanał powinniśmy postrzegać jako markę, którą stopniowo będziemy budować na YouTube i z którą będziemy chcieli dotrzeć do jak największego grona odbiorców.

Podsumowanie

Pamiętaj wiec o tym, że przede wszystkim kluczowa jest jakość materiału wideo jaki przygotowujesz. To właśnie na niej powinno się skupić zanim jeszcze pomyśli się o wrzucaniu filmu na YouTube i jego optymalizacji. Zadbajmy więc o dobrą ścieżkę dźwiękową i odpowiednią jakość obrazu. Filmy HD są preferowane przez użytkowników a do tego dodatkowo oznaczane w wynikach wyszukiwania na Youtube.

W tym wszystkim nie możemy również zapominać o tym, że filmy z YouTube pojawiają się również na wiele fraz w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Wysokiej jakości materiałami wideo, które odpowiednio zoptymalizujemy mamy więc szansę powalczyć również o dodatkowy ruch organiczny.

Jak zatem widać optymalizacja filmów na YouTube nie jest wcale aż tak skomplikowana jak mogłoby się wydawać. Wprawdzie algorytm rankujący opiera swoje działanie na wielu czynnikach kluczowe zasady można w tym wypadku sprowadzić do kilku punktów:

  1. Publikuj dopracowane filmy
  2. Pamiętaj o doborze odpowiedniej miniaturki
  3. Trzy kluczowe elementy podlegające bezpośrednio optymalizacji to: tytuł, opis, słowa kluczowe (tagi)
  4. Liczba wyświetleń nie determinuje tak naprawdę faktyczne zainteresowania naszym filmem
  5. Nie zapominaj o budowie autorytetu swojego kanału poprzez regularne publikacje materiałów interesujących dla użytkowników oraz umiejętne zachęcanie ich do subskrypcji
  6. Dbaj o dystrybucję swoich materiałów wideo poza YouTube – wykorzystuj media społecznościowe, osadzaj na swoich stronach wideo
  7. Wyciągaj wnioski z danych jakich dostarcza YouTube i reakcji swoich użytkowników
  8. Wykorzystuj playlisty do umiejętnego segregowania publikowanych materiałów
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone