Twoja reputacja w sieci

Twoja reputacja w sieci
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Na początek takiej prezentacji rozsądne jest zadanie sobie pytania czym tak właściwie jest reputacja. Okazuje się bowiem, że choć wiele się o tym mówi to tak naprawdę nikt nie zdaje sobie za bardzo sprawy z tego o czym mowa. Oczywiście można próbować ją uchwycić w ramy różnego rodzaju definicji i jedną z nich stworzył nawet sam William Shakespeare. W sumie słusznie zauważył pewną prawdę aktualną w zasadzie po dziś dzień a mianowicie to, że reputację niekiedy zyskuje się nie zasługując tak naprawdę na to a stracić ją można bez konkretnej przyczyny.

Można byłoby powiedzieć ot taka życiowa niesprawiedliwość, jednak kto mówił że życie jest sprawiedliwe. Mówiąc w najprostszy możliwy sposób reputacja to w rzeczywistości to co myślą o nas inni. Jest więc to tak niezwykle ważny aspekt naszego życia, któremu bardzo często podporządkowujemy w całości nasze działania w mediach społecznościowych starając właśnie zadbać o właściwą reputację.

W sumie to dlaczego ona jest dla nas tak ważna? Zazwyczaj chodzi nam przede wszystkim o to co myśli o nas nasze najbliższe otoczenie a więc znajomi czy rodzina. To im przede wszystkim chcemy zaimponować i pokazać, że jesteśmy kimś. To mimo wszystko nie jest jednak wszystko bowiem musimy zdawać sobie sprawę z tego, że żyjemy w świecie, którego elementarną częścią są już social media. Jest to często podstawowe źródło informacji na temat innych osób i dlatego też możemy być w ten sposób sprawdzeni przez naszych potencjalnych klientów czy firmy, w których staramy się o pracę. Obecnie zweryfikować za pośrednictwem choćby Facebooka może nas nawet właściciel mieszkania, które chcemy wynająć licząc, że w ten sposób upewni się co do tego, że nie będziemy sprawiać problemów. Oczywiście jeśli właściwie dbamy o swój wizerunek w mediach społecznościowych to nie mamy się czego obawiać. W takiej sytuacji to, że ktoś będzie nas sprawdzał za ich pośrednictwem zadziała jedynie na naszą korzyść bo okażemy się ludźmi godnymi zaufania.

Nasuwa się mimo wszystko pytanie jak to ma się do biznesu i prowadzenia firmy? Jest to chyba oczywiste bowiem firma tak samo za pośrednictwem Internetu buduje sobie sobie określoną reputację. To czy jest ona dobra czy zła to akurat osobna kwestia i tu właśnie dochodzimy do sedna całego problemu. Okazuje się, że tak naprawdę pomimo ciągle rosnącej świadomości wiele osób i firm nie przejmuje się zbytnio swoją reputacją w sieci. Niestety zaniedbania w tym zakresie zazwyczaj uświadamiamy sobie nieco zbyt późno gdy negatywna reputacja zaczyna się już odbijać na naszym życiu lub biznesie. Wynika to z faktu wspomnianego już w zasadzie wcześniej a więc tego, że nasza reputacja nawet jeśli nie obchodzi zbytnio nas samych to jest niezwykle istotna dla innych i to często na jej podstawie jesteśmy oceniani choćby jako potencjalni partnerzy biznesowi.

Podstawową kwestią o jakiej bardzo często zapominamy jest to, że na nasz temat praktycznie każdy może coś napisać. Kwestią sporną pozostaje oczywiście niekiedy obiektywność tego co pojawia się w sieci. Dlatego właśnie tak ważne jest monitorowanie co dzieje się w Internecie w kontekście nas czy naszej marki. W ten sposób dajemy sobie szansę na szybką reakcję gdy np. pojawią się komentarze o negatywnym wydźwięku. Gdy już znajdziemy coś negatywnego na nasz temat to nie klikajmy w to bezkrytycznie. Starając się reagować na krytyczne wobec nas komentarze czy wszelkie wypowiedzi pamiętajmy o tym aby starać się za wszelką cenę zapanować nad emocjami. Nawet jeśli jesteśmy przekonani o naszej racji to kłótnią jedynie zaogniamy sytuację i dajemy tak naprawdę amunicję do ataku naszemu przeciwnikowi. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest spokojne i rzeczowe przedstawienie swojej wersji.

Warto również zadbać o publikację treści budujących pozytywny wizerunek marki i mówimy tu tak naprawdę nie tylko o opiniach pozytywnych ale nawet wszelkich neutralnych nie noszących znamion oceny. Aktywność wokół nas tak naprawdę również wpływa na to jak jesteśmy oceniani bez względu na to czy mowa o sobie prywatnej czy o marce. Jeśli na profilu nic się nie dzieje to patrząc na to z boku w oczywisty sposób nasuwa się pytanie czy wszystko jest w porządku. Oczywiście wszelkie treści pozytywne czy neutralne stanowią przy okazji równoważnik dla negatywnych opinii. Zupełnie inaczej będziemy przecież patrzeć na profil, który ma w sumie 150 opinii z czego zaledwie 7 negatywnych niż taki, na którym przy 10 opiniach negatywnych jest aż 8.

Na koniec pamiętajmy o tym, że w Internecie nic tak naprawdę nie znika tak więc kasowanie tego co jest dla nas niewygodne nie jest tak naprawdę żadnym rozwiązaniem. Takie działanie tylko dodatkowo podważa naszą wiarygodność i jeszcze bardziej godzi w reputację.

Zobacz też inne prezentacje oraz podsumowanie I LOVE Marketing & Social Media

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone