Relacja z e-biznes festiwalu 2015

Relacja z e-biznes festiwalu 2015
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Kolejna prelekcja tak naprawdę w pełni stopniu dopełniała poprzednią bowiem testy A/B będące jej tematem przewodnim z powodzeniem można a coraz częściej wręcz należy wykorzystywać w procesie optymalziacji strony. Możemy się bowiem dzięki temu przekonać jak pozornie nieistotna modyfikacja może wpłynąć na zachowanie użytkowników. Niewiele osób zdaje sobie bowiem sprawę z tego jak użytkownicy poruszają się w ramach ich stron, na co zwracają uwagę czy jak radzą sobie z nawigowaniem. Zapewne dlatego pojęcie click tracking, które powinno być doskonale znane każdemu kto posiada stronę internetową przeznaczoną do realizacji komercyjnych celów nadal jest stosunkowo obce.

Podczas prelekcji mieliśmy okazję przekonać się jak interesujących danych może dostarczyć badanie tego w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony. Na podstawie map ciepła czy też tak zwanych scroll map można określić jakie obszary witryny są nieefektywne i nie cieszą się zainteresowaniem użytkowników co może być wskazówką co do tego gdzie należy umieszczać najistotniejsze informacje. Przede wszystkim zyskujemy wreszcie realne dane pokazujące nam czy faktycznie zmiana, którą wprowadziliśmy czy też dopiero planujemy wprowadzić może dać takie efekty jakie zakładamy.

Pan Robert podkreślił jak ważne dla wartości wyników badania jest odpowiednie określenie jego celów, wyznaczenie elementów które podlegać będą obserwacji a także sprowadzenie na stronę dostatecznie dużego ruchu aby próbka użytkowników, na której dokonamy testu była reprezentatywna. Wspomniał również o tym że od praktycznie każdej zasady odnośnie dobrych praktyk projektowych mogą istnieć wyjątki czego przykładem jest umieszczanie na górze treści najważniejszej treści. Przyjęło się bowiem, że to właśnie w górnej części strony powinny się znajdować dane uznane za najistotniejsze choć niestety zamiast tego umieszcza się tam elementy mniej ważne takie jak slider. Jednak nawet w takich przypadkach warto testować czy na konkretnej stronie użytkownicy faktycznie najpotrzebniejszych danych poszukują na górze strony czy też nie mamy akurat do czynienia z wyjątkiem w przypadku którego okaże się że dla kluczowych informacji lepsza będzie inna lokalizacja.

Przedstawione zostały też błędy najczęściej popełniane przy projektowaniu stron internetowych wśród których wymieniono między innymi nieklikalne logo, błędny dobór kolorów przycisków społecznościowych, slider nie posiadający buttonów kierujących do konkretnej podstrony czy oferty a także newsletter zlokalizowany na dole strony. Jeśli chodzi o samą kwestię newsletterów to poświęcono im podczas tej prelekcji nieco więcej uwagi. Na ich przykładzie przedstawiono bowiem jak duże znaczenie mogą mieć detale takie jak komunikat kierowany do użytkowników, kolorystyka czy lokalizacja danego elementu na stronie.

Prelekcja pana Roberta Stolarczyka w pewnym stopniu stanowiła cenne dopełnienie wcześniejszej prezentacji dotyczącej nowego spojrzenia na tematykę SEO. Pozwoliła ona uzmysłowić sobie jak wielki i wciąż niewykorzystany potencjał tkwi w analityce i jak potężnym narzędziem są dane, które obecnie możemy zbierać przy pomocy wielu różnych narzędzi. Prezentowane przy okazji case studies na praktycznych przykładach pokazywały że niekiedy modyfikując nawet drobny detal możemy w znaczący sposób wpłynąć na zachowanie użytkowników zachęcając ich na przykład do wykonania jakiejś akcji.

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone