Relacja z e-biznes festiwalu 2015

Relacja z e-biznes festiwalu 2015
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Na koniec pozostawiono prelekcję prowadzoną przez panią Zytę Machnicką. Jej prelekcja poruszała kwestię tego jak stać się lepszym pracodawcą w Internecie i muszę przyznać że tematyka ta okazała się niezwykle interesująca ze względu na dość świeże podejście do tematu. Sporo zostało bowiem powiedziane na temat tego jak kluczowe jest candidate experience i dlaczego powinniśmy się odpowiednio troszczyć o osoby starające się o pracę w naszej firmie. Mało kiedy postrzega się bowiem osoby przychodzące na rozmowy w sprawie pracy jako potencjalnych klientów, którzy swoją opinię o danej firmie mogą opierać również na tym jak zostali potraktowani podczas procesu rekrutacyjnego. Od tego jakie będą ich odczucia po spotkaniu zależy czy będą gotowi w przyszłości skorzystać z naszych usług lub też zdecydować się na zakup naszych produktów. Będzie to miało również wpływ na to czy będą nas polecać swoim bliskim lub znajomym. Pani Zyta uświadomiła nam, że podczas procesu rekrutacji nie powinniśmy zapominać o kwestii budowy odpowiedniego wizerunku na który składa się wiele czynników.

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o właściwą konstrukcję ogłoszenia o pracę bowiem wiele firm popełnia stosunkowo oczywiste błędy zbytnio skupiając się na sobie czy też wyraźnie zaburzając równowagę pomiędzy wymaganiami a tym co mają do zaoferowania w zamian wyraźnie sugerując w ten sposób że oczekiwania wobec kandydata są naprawdę duże choć w zamian nie może on liczyć na wiele. Problemem bywa też schematyczność ogłoszeń, z których wiele wygląda bardzo podobnie a często nawet spotkać się można z niemal identycznymi zwrotami.

Dopełnieniem ogłoszenia o pracę powinna być również zakładka kariera na stronie firmy, dzięki której możliwe jest określenie punktów styku pomiędzy kandydatem i jego potencjalnym pracodawcą. Na takiej podstronie osoba zainteresowana pracą w danej firmie może zdobyć najpotrzebniejsze informacje, pozwalające choć w podstawowym stopniu nakreślić jej sobie wizję pracy w konkretnym miejscu i to czy faktycznie warunki na jakie może liczyć jej odpowiadają. Dlatego właśnie warto zadbać na swojej stronie firmowej o to aby zakładka kariera nie była jedynie miejscem gdzie publikuje się jedynie kolejne oferty pracy.

Rekrutując pracownika warto również sobie precyzyjnie nakreślić kogo tak naprawdę potrzebujemy a więc jaki jest nasz target. Informacja taka może być niezwykle użyteczna do przygotowania bardziej spersonalizowanego ogłoszenia o pracę, które nie tylko będzie się wyróżniać na tle setek czy tysięcy podobnych do siebie ogłoszeń a też w precyzyjniejszy sposób będzie odpowiadać na oczywiste pytania oraz potrzeby potencjalnego kandydata co dodatkowo może wpłynąć na jego zainteresowanie ofertą.

Powinniśmy również postarać się nakreślić candidate journey określające ścieżkę od rozpoczęcia rekrutacji do zatrudnienia odpowiedniego kandydata a także postarać się go jak najlepiej poznać. Dzięki temu cały proces pozyskania pracownika przebiegnie znacznie sprawniej a przy tym będzie nam łatwiej określić który kandydat najlepiej pasuje do naszej firmy i to nie tylko pod względem posiadanych umiejętności czy doświadczenia ale również jego motywacji do pracy czy też cech takich jak zdolność do współpracy w grupie.

Oczywiście prędzej czy później na pewnym etapie rekrutacji wybrani kandydaci zapraszani są na spotkania już w siedzibie firmy. Jest to kolejny aspekt o który warto zadbać mając na uwadze pozytywne doświadczenia kandydata z naszą marką bez względu na to czy ostatecznie zostanie on u nas zatrudniony czy też nie. Osoba przychodząca do nas na rozmowę rekrutacyjną z pewnością zwróci uwagę na miejsce w jakim zostaje przeprowadzona rozmowa i mowa w tym wypadku nie tylko o samej lokalizacji naszego biura czy też jego wystroju ale również detalach takich jak zapachy wyczuwane wewnątrz czy też zachowanie pracowników a więc na przykład to czy nie wyglądają na zestresowanych. To wszystko razem składa się na to jak postrzega on firmę i to zarówno pod kątem pracy w niej jak i z punktu widzenia ewentualnego klienta.

Musimy bowiem pamiętać, że doświadczenia kandydatów i opinia jaką sobie wyrobią na temat naszej firmy jest pochodną wszelkich podejmowanych przez nas decyzji. Warto wykazać się więc zaangażowaniem i traktować kandydatów po partnersku tak jak traktowalibyśmy potencjalnych klientów. Stosowna informacja zwrotna w przypadku odrzucenia danej kandydatury czy też zwykła ludzka życzliwość okazana podczas bezpośredniego spotkania w końcu nie kosztują nas wiele wysiłku a mogą w bezpośredni sposób przełożyć się na nasz wizerunek. Skoro więc kandydaci podczas rekrutacji się starają to postarajmy się i my.

Prelekcja pani Zyty Machnickiej poruszyła dość istotną kwestię funkcjonowania wielu firm a więc źle prowadzony proces rekrutacyjny podczas którego kandydaci nie mogą liczyć na odpowiednie traktowanie. Większość z nas z pewnością zna to z własnego doświadczenia, uczestnicząc już w rekrutacjach w których nie doczekaliśmy się nawet prostego maila z podziękowaniem za udział w rekrutacji i informacją o odrzuceniu naszej kandydatury. Zazwyczaj tego że nasza kandydatura została odrzucona było nam komunikowane poprzez brak dalszego kontaktu ze strony firmy, w której o pracę się staraliśmy.

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone