Jakich błędów unikać na początku blogerskiej/vlogerskiej przygody?

Jakich błędów unikać na początku blogerskiej/vlogerskiej przygody?
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Mawiają, że błędów nie popełnia tylko ten kto nic nie robi i zasadniczo to właśnie na nich często się uczymy o ile oczywiście potrafimy wyciągać z nich właściwe wnioski. Wśród możliwych do popełnienia błędów są jednak między innymi takie, których z różnych względów nie da się przewidzieć a co za tym idzie trudno jest mówić o jakichkolwiek szansach na ich uniknięcie. To właśnie one mogą być szczególnie cennym źródłem wiedzy bowiem mogą nam dać lekcje jakiej nie dosięglibyśmy od nikogo innego, właśnie ze względu na swoją unikalność.

Konieczność radzenia sobie ze skutkami błędów to również nauka tego jak zachowywać się w sytuacjach kryzysowych i czasami naprawdę lepiej dostać taką nauczkę już na początku swojej kariery, gdyż dzięki temu gdy już napotkamy na swojej drodze znacznie poważniejszy kryzys, będziemy do niego znacznie lepiej przygotowani. Trzeba zakładać, że będą momenty gdy będziemy mieli pod górkę tak więc błędy są w tym wypadku nieocenionymi nauczycielami życia bowiem nabywamy z ich pomocą niepowtarzalnego doświadczenia, dopełniającego posiadane przez nas umiejętności.

Wśród popełnianych błędów są też takie naprawdę typowe i oczywiste, których dałoby się uniknąć gdybyśmy już wcześniej dysponowali odpowiednim doświadczeniem i zdawali sobie sprawę z pewnych zagrożeń jakie na nas czyhają. Właśnie przed takimi błędami postanowiła nas przestrzec Katarzyna Pura podczas swojej prezentacji.

Pierwsza garść rad mogła przywodzić na myśl klasyczne wykłady motywacyjne choć jak wyraźnie zaznaczyła nasza prelegentka nie taki był jej zamiar. Przede wszystkim dotyczyły one właściwego nastawienia, od którego trzeba obowiązkowo zacząć bo to ono jest tak naprawdę postawą. W jednej z wcześniejszych prezentacji było już o tym, że blogowanie powinno wynikać z naszej pasji i powinniśmy wykazywać zaangażowanie w to co robimy. Jednak równie ważne jest wiedzieć dokąd się zmierza i tu często pojawiają się problemy bo nastawiamy się już na starcie na sukces, którego brak będzie nas z czasem coraz bardziej frustrował a co za tym idzie nasz zapał będzie stopniowo spadał. Zdarza się też jednak, że z góry skazujemy nasz projekt na porażkę a trudno chyba w takim wypadku o jakiekolwiek zaangażowanie skoro i tak jesteśmy przekonani, że nic z tego nie wyjdzie.

Podobnie wygląda kwestia zarobków gdyż wiele osób zabiera się za blogowanie w nadziei na szybkie spieniężenie swojego przedsięwzięcia. Niestety to nie jest takie proste i musimy zdawać sobie sprawę z tego, że w tym wypadku pieniądze nie przychodzą tak po prostu. Prowadząc bloga przede wszystkim z myślą o jak najszybszym zarabianiu na nim podświadomie skazujemy się już na starcie na porażkę.

Przy rozwoju bloga niezwykle ważna jest cierpliwość gdyż na pierwsze efekty być może przyjdzie nam nieco poczekać jednak aby nie brakło nam zapału warto nauczyć się czerpania radości z nawet małych sukcesów. Dlatego też trzeba umiejętnie wyznaczać sobie takie mikro cele dotyczące choćby jakiejś konkretnej liczby odwiedzin, fanów na Facebooku czy nawet propozycji wymiany barterowej od jakiejś marki.

Wiadomym jest że do sukcesu wiedzie droga, którą pokonywać należy krok po kroku i nie ma co liczyć na skróty. Nie warto próbować łapać kilku srok za ogon bo gdy zaczniemy dzielić naszą uwagę na wiele projektów to żadnemu nie będziemy w stanie poświęcić wystarczającej ilości uwagi aby zrealizować go naprawdę dobrze. W ten sposób stracimy tylko cenny czas a do pożądanych efektów się ani trochę nie zbliżymy. Nie możemy się zatem zbyt łatwo zniechęcać tylko sumiennie pracować realizując przy tym swoją pasję napędzającą nas do działania. Konsekwencja jest tu potrzebna praktycznie na każdym kroku czego kolejnym przykładem była omówiona kwestia budowy własnego wizerunku.

Jednak podstawą w tym wypadku jest posiadanie spójnej wizji tego jak chcemy być postrzegani przez naszych odbiorców. Równie istotna jest więc też kwestia tego kim w zasadzie są nasi odbiorcy bo to bez wątpienia będzie miało niebagatelny wpływ na to jaki kierunek obierzemy budując swój wizerunek i dbając o to jak postrzegają nas inni. Każdy z czasem sam wypracuje sobie indywidualną ścieżkę pozwalającą mu skutecznie dbać o wizerunek jednak z pewnością dość uniwersalną kwestią jest tu aktywność jaką należy się wykazać aby zostać zauważonym. Na początku gdy nikt nas jeszcze właściwie nie zna trzeba dać się jakoś zauważyć i z pomocą przychodzą tu właśnie media społecznościowe.

Aktywne prowadzenie na nich profili, w ramach których dzielimy się posiadaną wiedzą i doświadczeniem będzie sprawiać, że z czasem przestaniemy być anonimowi i zaczniemy być kojarzeni przez coraz większą liczbę osób. Pamiętajmy jednak, że Facebook to medium dwukierunkowe i warto korzystać z możliwości komunikacji jakie daje wchodząc również w interakcje z innymi użytkownikami. Miejmy przy okazji na uwadze, że życie społeczności skupia się nie tylko na konkretnych profilach w mediach społecznościowych ale też na grupach tematycznych. Do tego nie możemy również pomijać kwestii, że nadal istnieją fora dyskusyjne, które choć w dobie mediów społecznościowych zostały zepchnięte na ubocze to w pewnych branżach nadal funkcjonują.

Dzięki umiejętności dotarcia do różnych społeczności i rozmowy z nimi możemy zaistnieć w świadomości osób interesujących się naszą branżą. Jeśli wykażemy się odpowiednią wiedzą, którą z chęcią będziemy się dzielić to stopniowo w końcu dojdziemy do bycia postrzeganym jako ekspert w konkretnej dziedzinie.

W następnej kolejności przyszła pora na kwestie techniczne, z którymi prędzej czy później zetknie się każdy bloger. Katarzyna Pura zwróciła uwagę na kluczowe aspekty takie jak własne domena i co ważne adres mailowy w tej domenie. To kwestia ważna przede wszystkim ze względów wizerunkowych bo choć oczywiście skrzynkę mailową można z powodzeniem prowadzić również na Gmailu to mimo wszystko adres w ramach własnej domeny wygląda poważniej. Jest to również kluczowe z punktu widzenia dbałości o spójność naszego wizerunku. Mogłoby się wydawać, że adres email jest w tym wypadku jedynie detalem jednak to właśnie suma takich niepozornych wydawałoby się detali składa się finalnie na to jak postrzegają nas inni.

Jednak tych detali już wśród samych kwestii technicznych jest znacznie więcej i podczas prezentacji została wspomniana choćby templatka, która przynajmniej na początku nie musi być płatna. Wśród darmowych szablonów oczywiście możemy też znaleźć naprawdę wiele interesujących propozycji. Jeśli więc nie mamy środków albo chęci na zlecanie komuś dedykowanego szablonu to postarajmy się przynajmniej wybrać wśród darmowych propozycji coś co z jednej strony będzie się estetycznie prezentować a jednocześnie okaże się funkcjonalne.

Zostało już wcześniej wspomniane jak znaczącą rolę odgrywają media społecznościowe tak więc przy okazji omawiania kwestii technicznych tylko w ramach przypomnienia jeszcze raz nasza uwaga zwrócona została na konieczność założenie profili już przy okazji startu bloga. Nie wolno nam też zapominać o monitorowaniu na bieżąco efektów naszej pracy. Mikołaj Winkiel wspomniał już podczas jednej z wcześniejszych prezentacji o monitoringu mediów społecznościowych. Do tego dochodzi ponadto kwestia monitorowania pozycji kluczowych fraz i widoczności w wynikach wyszukiwania albowiem wyszukiwarka Google również jest naprawdę cennym źródłem ruchu.

Nie zabrakło przy okazji tematu poruszonego już wcześniej przez Tomka Czajkowskiego a więc kwestii loga, które powinno przykuwać uwagę i być naszym znakiem rozpoznawczym budzącym jednoznaczne skojarzenia gdziekolwiek się pojawi. Oczywiście rozpoczynając swoją karierę blogerską warto też zadbać o odpowiednią bazę wpisów. Chodzi przede wszystkim o to aby już pierwsze osoby trafiające na naszego bloga miały do dyspozycji większą ilość niż tylko jeden artykuł mający często charakter powitalny.

Katarzyna Pura odniosła się także do vlogów i tego, że ze względu na ich specyfikę lista zagadnień o jakich należy pamiętać nieco się różni. Dochodzi tu bowiem kwestia sprzętu, w który na szczęście na starcie niekoniecznie trzeba inwestować. Uwzględniając fakt popularności platformy YouTube nie można oczywiście zapominać o specyfice. Mowa tu przede wszystkim o miniaturkach filmów bowiem ludzie będąc wzrokowcami to na nie zwracają uwagę w pierwszej kolejności i dobrze dobrana miniaturka potrafi naprawdę skutecznie przyciągnąć uwagę. Do tego dochodzi konieczność tworzenia opisów oraz linkowania choćby do materiałów na naszym blogu tak aby za pośrednictwem YouTube przyciągać dodatkowych użytkowników. Warto też pamiętać o systematyczności, której znaczenie podkreśla nawet sam YooTube.

Nie możemy w tym wszystkim zapominać o ludziach a więc blogerach i można byłoby długo mówić o tym jak budować blogerski warsztat i co jest kluczowe przy tworzeniu bloga. Najważniejsze jednak jest to kto stoi za tym blogiem i czym on odpowiednie predyspozycje do tego aby skutecznie zaistnieć w blogosferze.

Na sam koniec prezentacji zostało wspomnianych kilka kluczowych cech jakimi powinien się wyróżniać dobry bloger. Podstawą jest samodyscyplina i to akurat bardzo szybko rozumie każdy kto zaczyna się już brać za blogowanie na serio. Każdego z pewnością dopadają takie dni, w których trzeba się mobilizować do tego aby zabrać się za kolejny post na bloga czy nawet jakieś poprawki na nim odkładane już od dłuższego czasu.

Ludzie często śmieją się z tego gdy ktoś wpisuje sobie bloger jako wykonywany zawód jednak gdy spojrzy się na to z perspektywy kogoś kto prowadzi choćby nawet niewielkiego bloga to już tak do śmiechu nie jest bo szybko przychodzi zrozumienie tego, że blogowanie z czasem zajmuje coraz więcej czasu i nie ma nic dziwnego w tym, że niektórzy dochodzą do etapu gdy zaczyna ono niejako kolidować z etatową pracą przede wszystkim przez brak dodatkowego czasu.

Samodyscyplina jest podstawą do tego aby być systematycznym a to właśnie kolejna z ważnych cech wspomnianych w kontekście blogerów. Tutaj kluczowe jest zrozumienie, że bloga prowadzi się nie tylko dla siebie i realizowania swoich pasji ale przede wszystkim dla odbiorców bo to ich rosnące grono z czasem staje się naszą dodatkową siłą napędową. Ostatnia kwestia to pamiętanie o tym aby bez względu na wszystko być sobą bowiem to naturalność jest jednym z kluczowych atutów blogerów i to ona przyciąga odbiorców, których tradycyjne media odpychają właśnie różnie pojmowaną sztucznością.

Poznaj też inne prezentacje z Blogotoku #6