InCommerce No. 2 – podsumowanie

InCommerce No. 2 – podsumowanie
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Kolejny InCommerce był już drugą edycją tego niezwykłego eventu, w ramach którego w Pauza In Garden spotykają się przedstawiciele różnych obszarów branży e-commerce. W Krakowie wyraźnie widać, że coraz więcej zaczyna się dziać jeśli chodzi o różnego rodzaju wydarzenia związane z marketingiem internetowym i szeroko pojętym światem cyfrowym. Wiele z nich jest cyklicznych i choć są wśród nich takie, które z pewnością odbywają się częściej niż InCommerce to i tak nie możemy narzekać bo każda taka inicjatywa jest na wagę złota. Wspomniany już cyfrowy świat a nawet sam marketing internetowy to takie bogactwo interesujących tematów, że praktycznie każdy znajdzie coś dla siebie.

Mamy w Krakowie Czwartki Social Media odnoszące się do świata mediów społecznościowych czy Techkluby, które poruszają właśnie szeroko pojętą tematykę technologii i jej oddziaływania na nas we współczesnym świecie i wiele innych wydarzeń. InCommerce pomimo tego, że jest kolejnym punktem na eventowej mapie Krakowa to mimo wszystko nie stanowi bezpośredniej konkurencji dla wspomnianych wydarzeń. Jest raczej ich uzupełnieniem eksplorując obszar wiedzy, który o ile pojawiał się na innych eventach to zazwyczaj bardziej przy okazji. Akurat w Krakowie z pewnością nie zabraknie osób zainteresowanych obszarem ecommerce i mówimy tu tak naprawdę nie tylko o właścicielach sklepów internetowych ale też specjalistach różnego typu, którzy w mniejszym czy większym stopniu styczność z tą branżą mają.

Podczas drugiej edycji InCommerce mieliśmy okazję posłuchać następujących prezentacji:

Nie mogliśmy zatem narzekać na brak różnorodności bowiem była okazja dowiedzieć się sporo na temat tego co można poprawić w swoim sklepie internetowym a także jak zwiększyć szansę na konwersję poprzez umiejętne stosowanie promocji a nawet właściwy sposób ich prezentacji. Nie zabrakło też nieśmiertelnych mailingów, które jak się okazało cały czas ewoluują od masówek kojarzonych często po prostu ze spamem do naprawdę precyzyjnych wysyłek opartych na segmentacji grupy docelowej i spersonalizowanej treści. Na koniec części prelekcyjnej to wszystko zostało jeszcze spięte klamrą mediów społecznościowych gdyż była okazja posłuchać nieco o tym jak należy docierać do współczesnych pokoleń. Nie zabrakło też przy tej okazji kategoryzacji influencerów i wyróżnienia ich poszczególnych typów, w ramach których jak się okazuje znacząco różnią się specyfiką i sposobem oddziaływania na społeczność.

Po części prezentacyjnej odbyła się jeszcze debata, podczas której zostały rozwinięte niektóre tematy poruszone w czasie wcześniejszych prezentacji. Pojawiło się jednak też kilka dodatkowych zagadnień. Sporo było między innymi o decyzjach zakupowych w kontekście mobile a więc kwestii, która obecnie powinna być wśród priorytetów wielu właścicieli e-sklepów. Niestety często nadal jest to aspekt zaniedbywany i robienie zakupów przy pomocy telefonu okazuje się być niezbyt przyjemnym doświadczeniem. Być może wynika to z faktu ciągłego przekonania o tym, że smartfony służą ludziom przede wszystkim do przeglądania ofert a finalnie zakupu i tak dokonuje się już w domu na komputerze. Jednak czasy się zmieniają i zmienia się też podejście użytkowników do zakupów na urządzeniach mobilnych. Sprzyjają temu choćby ułatwienia w zakresie płatności mobilnych, które to przez długi czas były jednym z głównych blokerów zniechęcających tak naprawdę do robienia zakupów na małych ekranach naszych smartfonów. Właśnie płatnościom zostało poświęcone sporo uwagi podczas debaty, szczególnie w kontekście całej ścieżki zakupowej i tego z jak wielu kroków się ona składa.

Cały proces jest często niepotrzebnie wydłużany właśnie przez konieczność poradzenia sobie z płaceniem na telefonie a to już zazwyczaj związane jest z koniecznością przejścia na stronę banku. Do tego dochodzi kwestia odebrania SMSa z kodem autoryzacyjnym, który następnie trzeba wpisać na tej wcześniej otwartej stronie aby potwierdzić przelew. Gdy dodamy tu jeszcze fakt, że obsługa strony banku nawet w obecnych czasach nie zawsze jest tak intuicyjna jak moglibyśmy tego oczekiwać to trudno się dziwić, że wiele osób nadal może unikać robienia zakupów bezpośrednio na swoim smartfonie. Dlatego też sporo ciepłych słów padł w kontekście BLIKa, którego pojawienie się bardzo uprościło mobilne zakupy właśnie poprzez uczynienie procesu płatności znacznie szybszym i bardziej intuicyjnym.

Podczas debaty została również poruszona kwestia tego jaka ilość kroków w procesie zakupowym jest optymalna i okazało się, że idealne byłoby finalizowanie transakcji maksymalnie w 1 – 2 krokach. Obecna rzeczywistość pod tym względem niestety bardzo odbiega od ideału bowiem na porządku dziennym jest konieczność wykonania przynajmniej 6 kroków.

Bez wątpienia druga edycja InCommerce przyniosła odpowiedzi na wiele pytań w zakresie tego jak można zwiększyć konwersję w swoim sklepie. Mieliśmy okazję posłuchać o tym jak bardzo istotny jest obecnie kanał mobile i jak niezwykle ważnym elementem procesu zakupowego są płatności mobilne, które jeszcze do niedawna nie należały do szczególnie wygodnych. Była to też świetna okazja do tego aby przekonać się, że konwersja w e-sklepie to tak naprawdę wynikowa wielu czynników, które można zakwalifikować do przeróżnych obszarów. Swoją rolę odgrywają tu działania jakie podejmujemy poza naszym sklepem a więc między innymi szeroko pojęty marketing. Już na tym etapie bowiem mamy wpływ na to jakiego rodzaju użytkownicy będą do nas trafiać. Dlatego właśnie tak ważne jest odpowiednie zdefiniowanie swojej grupy docelowej i określenie do kogo taka naprawdę powinny być adresowane nasze produkty. Sztuką nie jest bowiem zdobywanie jak największego ruchu ale takiego który można uznać za naprawdę wartościowy.

Oczywiście do naszej dyspozycji jest tu cała paleta możliwości, spośród których podczas tego spotkania skupiliśmy się przede wszystkim na dwóch a więc social mediach i mailingach rozsyłanych do naszych potencjalnych klientów. O właściwym adresowaniu swojego przekazu szczególnie dużo powiedział Olgierd Sroczyński wyraźnie podkreślając rolę segmentacji we współczesnych kampaniach email marketingowych. W swojej prezentacji odniósł się również do tego Artur Belka, który przy okazji omawiania rodzajów influencerów i różnic pomiędzy nimi również zwracał uwagę na to, że mówimy w ich wypadku o różnych typach adresatów, do których kierują oni swój przekaz.

Kwestia marketingu i tego co dzieje się poza sklepem internetowym to jednak wiele czynników odnosi się też bezpośrednio do samego e-sklepu. Mówimy tu choćby o kwestiach takich jak polityka cenowa, w ramach której kluczowe mogą się okazać nawet takie detale jak wyraźne akcentowanie prowadzonych promocji. Sporo zresztą było już w pierwszej prezentacji o kwestiach UX i tym jak niepozorne detale w interfejsie sklepu mogą wpłynąć w istotny sposób na to czy użytkownik dokona zakupu.

Ta edycja InCommerce była potężną dawką inspiracji dla każdego kto myśli nad tym jak efektywniej wykorzystać potencjał swojego sklepu internetowego. Była to również cenna lekcja tego, że na e-sklep nie można patrzeć tylko punktowo skupiając się na tym czy innym elemencie. To taki system naczyń połączonych, w którym istnieje naprawdę złożony schemat zależności i dlatego właśnie trzeba umieć spojrzeć na wszystko z szerszej perspektywy.

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone