Certyfikat Google Analytics – jak go zdobyć?

Certyfikat Google Analytics – jak go zdobyć?
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Certyfikat Google Analytics poświadcza, że potrafimy bardzo dobrze posługiwać się narzędziem analitycznym firmy Google. Nie oznacza to więc wcale, że w wystarczająco dobrym stopniu opanowaliśmy umiejętności analityczne i umiemy wyciągać właściwe wnioski. Ten certyfikat jest tak naprawdę jedynie dowodem na to, że bez problemu potrafimy znaleźć w Google Analytics wszelkie potrzebne nam dane korzystając z odpowiednich raportów i umiejętnie wykorzystując wszelkie możliwości oferowany nam przez to narzędzie.

Zdobycie tego certyfikatu powinno być więc tylko wstępem do prawdziwej przygody z analityką internetową, która jest naprawdę obszernym zagadnieniem. Tak naprawdę warto zdać sobie sprawę, że kluczowa w tym wypadku jest nie tylko sama wiedza bowiem ona jeszcze nie uczyni z nas dobrych analityków. Niezwykle ważne jest bowiem również doświadczenie, które możemy zdobyć jedynie poprzez ciągłe wykorzystywanie w praktyce zdobywanej wiedzy. Jednak tak naprawdę kluczowy jest odpowiedni sposób myślenia i umiejętność wykorzystywania zdobytych danych bowiem to że nauczymy się znajdować odpowiednie informacje wcale jeszcze nie oznacza, że będziemy potrafili zrobić z nich właściwy użytek.

Jak przygotować się do egzaminu Google Analytics?

Wracając jednak do kwestii samego certyfikatu Google Analytics oraz tego jak się należy właściwie do niego przygotować to należy zwrócić uwagę właśnie na wspomnianą już praktykę. Jeśli bowiem korzystamy z Analyticsa od dłuższego czasu i poruszamy się po jego interfejsie płynnie nie mając problemów z docieraniem do potrzebnych danych to możemy realnie myśleć o podchodzeniu do zdawania certyfikatu. Tak czy inaczej nawet jeśli jeszcze nie czujemy się na siłach to warto zarejestrować się w Google Partners aby zyskać dostęp do materiałów tłumaczących wiele kluczowych zagadnień z zakresu analityki internetowej i pokazujących jak wykorzystywać najważniejsze funkcje Google Analytics zaznajamiając nas przy tym z jego interfejsem.

Dla kogoś kto nie miał tak naprawdę zbyt wiele do czynienia z Google Analytics zapoznanie się z tymi materiałami jest naprawdę wskazane. Jednak nawet jeśli ktoś ma już pewne doświadczenie w korzystaniu z Analyticsa to warto aby poświęcił nieco czasu tym materiałom choćby po to aby uporządkować już posiadana wiedzę. Jednak to nie jest ich jedyna rola gdyż tłumaczą one również wiele zagadnień teoretycznych i zwracają uwagę na pewne niuanse, z których nie każdy musi zdawać sobie sobie sprawę. Za przykład może posłużyć tu sposób liczenia przez Analyticsa konwersji występujących podczas tej samej sesji czy też kwestia tego jak liczona jest sesja użytkownika.

Materiały przygotowane przez Google dostępne są pod adresem:

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01

domyślnie otwiera nam się wersja w języku angielskim jednak wystarczy na samym dole w stopce zmienić język na polski aby aktywować w materiałach wideo napisy w języku polskim.

Dla niektórych zapewne wadą może okazać się fakt, że na chwilę obecną nie wszystkie materiały zostały przetłumaczone na język polski. Użytecznym dodatkiem do tych materiałów są testy sprawdzające naszą wiedzę, dzięki którym możemy przekonać się czy zagadnienia związane z Analyticsem przyswoiliśmy już wystarczająco dobrze. Warto bowiem zwrócić uwagę na fakt, że podobnych pytań można spodziewać się podczas właściwego egzaminu.

Oczywiście jednak oficjalne materiały Google nie są jedynym sposobem na to aby właściwie się przygotować do egzaminu. Naprawdę wartościowym źródłem wiedzy może się okazać również wydany w formie darmowego ebooka kurs Google Analyticsa przygotowany przez Damiana Sałkowskiego:

http://vestigio.pl/ga/

Jeśli jednak nie lubimy czytać to warto sięgnąć po kurs:

http://strefakursow.pl/kursy/e-marketing/kurs_analytics_-_abc_analizy_i_optymalizacji.html

W formie materiałów wideo prezentuje on najważniejsze zagadnienia oferując przy okazji szereg testów dających możliwość sprawdzania przyswajanej wiedzy na bieżąco. Warto jednak jeszcze zwrócić uwagę na pewien aspekt przygotowań do egzaminu Google Analytics a mianowicie praktyczne ćwiczenia. Jak już bowiem wspomniałem najlepszym sposobem przygotowania się jest realne wykorzystywanie GA i utrwalanie swojej wiedzy w praktyce.

Konto demonstracyjne Google Analytics

Problem jednak często tkwi w tym, że nie mamy strony z odpowiednio dużym ruchem a więc takie, która pozwalałaby w praktyce poćwiczyć z Google Analytics na konkretnych danych. Na szczęście obecnie jest już rozwiązanie tego problemu w postaci konta demo. Więcej na jego temat możemy dowiedzieć się zaglądając pod adres:

https://analytics.googleblog.com/2016/08/introducing-google-analytics-demo.html?m=1

Warto wspomnieć, że to konto demonstracyjne bazuje na danych pozyskiwanych z Google Merchandise Store a więc mamy do czynienia z możliwością popracowania na realnych danych. Dzięki temu możemy się w praktyce przekonać jak działają cele, moduł Ecommerce a także połączenie GA z kontem AdWords. Warto więc skorzystać z możliwości jaką zaoferowało Google i spędzić nieco czasu z kontem demonstracyjnym przeklikując sobie różne raporty, korzystając z zaawansowanych filtrów czy też wymiarów dodatkowych.

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone