Google Analytics to narzędzie o potężnych możliwościach, które gromadzi naprawdę niesamowitą ilość danych na temat tego co dzieje się na stronach internetowych. Dzięki niemu mamy możliwość dowiedzenia się z jakich źródeł pochodzi ruch na stronie, jakie podstrony witryny są najchętniej odwiedzane a także poznać lepiej naszych użytkowników otrzymując dane nie tylko na temat tego z jakich lokalizacji pochodzą ale również mogąc zbierać dane demograficzne oraz informacje na temat ich zainteresowań. Jednak to co dla wielu jest jedną z największych zalet Google Analytics dla niektórych okazuje się wadą. Ilość danych jakie dostarcza nam to narzędzie dla niektórych osób okazuje się być przytłaczająca podobnie jak liczba różnego rodzaju raportów, w których te dane są zawarte. U niektórych pewne obawy może budzić również fakt, że wszelkie dane zbierane przez Analyticsa są gromadzone i przetwarzane na serwerach Google. Z pewnością znajdzie się również grupa osób w przypadku których głównym motywem do szukania alternatywy dla Google Analyticsa okaże się po prostu wrodzona ciekawość. Tak więc bez względu na to co Tobą kieruje przy poszukiwaniu rozsądnej alternatywy dla Google Analytics to warto abyś poznał przedstawione poniżej narzędzia gdyż być może któreś z nich okaże się właśnie tym idealnym rozwiązaniem.

Yandex Metrica

Link: metrica.yandex.com Jest to narzędzia nadal niedoceniane poza Rosją choć stopniowo buduje swoją pozycję jako realną alternatywę dla Google Analytics. To co szczególnie zwraca uwagę w przypadku tego narzędzia to możliwości jakie daje nam ono w zakresie analizy zachowań użytkowników na naszej stronie. Szczególnie interesujące jest rozwiązanie o nazwie WebVisor, które daje możliwość rejestrowania sesji użytkowników. Dzięki temu możemy w formie nagrania wideo zobaczyć jak użytkownicy zachowują się po trafieniu na naszą stronę, jak po niej nawigują czy co zwraca ich uwagę. Do naszej dyspozycji oddano również mapy dające nam możliwość analizy jakie elementy naszej strony są najchętniej klikane a także obrazujące jakie obszary naszej strony szczególnie przykuwają uwagę odwiedzających ją użytkowników. To co wiele osób uważa za niewątpliwą zaletę narzędzia Yandex Metrica jest również szybkość aktualizacji danych, które zazwyczaj są już dostępne zaledwie po kilkunastu minutach.

Piwik

Link: piwik.org Jeśli mówimy o alternatywach dla Google Analytics to nie sposób nie wspomnieć o Piwiku, który niewątpliwie w tym gronie jest jednym z popularniejszych rozwiązań. Jest to narzędzie darmowe, które główną cechą odróżniającą go od Google Analytics jest fakt, że instalujemy je na własnym serwerze. Może to z pewnością być atut dla osób nie ufających zbytnio systemom analitycznym przechowującym dane na zewnętrznych serwerach. Jeśli chodzi o oferowane możliwości to z pewnością Piwik nie ma się czego wstydzić bowiem zapewnia dostęp do dużej liczby różnego rodzaju raportów dostarczających nam danych zarówno na temat odwiedzających nas użytkownikach jak i ich zachowania na naszej stronie. Oczywiście w Piwiku możemy również wyznaczać cele oraz mierzyć konwersje. Na plus tego rozwiązania z pewnością trzeba również zaliczyć możliwość wysyłania raportów mailowych. Możemy również liczyć na wsparcie ze strony wielu dostępnych w Polsce hostingów, dzięki czemu instalacja Piwika jest naprawdę prosta.

Mixpanel

Link: mixpanel.com Jest to płatne narzędzie o naprawdę dużych możliwościach, które zostały opakowane stosunkowo przejrzystym interfejsem. Omawiając jego możliwości nie sposób pominąć zasadniczej różnicy pomiędzy nim a innymi rozwiązaniami. W tym wypadku bowiem osią działania całego systemu nie jest zliczanie sesji czy odsłon na naszej stronie. Zamiast tego mamy szerokie możliwości definiowania konkretnych zdarzeń, na których śledzeniu systemu opiera swoje działanie. Jest to więc rozwiązanie dające duże możliwości personalizacji i dostosowania do konkretnych potrzeb. Niejako na tym właśnie oparty jest jeden z głównych atutów aplikacji a więc niesamowite możliwości segmentacji użytkowników z których jednak można korzystać w łatwy sposób „wyklikując” sobie potrzebne segmenty. Jeśli jednak to co jesteśmy w stanie „wyklikać” w interfejsie nam nie wystarcza to dla naprawdę zaawansowanych użytkowników Mixpanel ma do zaoferowania JQL a więc JavaScript Query Language. Dzięki temu można tworzyć naprawdę rozbudowane zapytania filtrujące dokładnie takie dane jakich w danej chwili potrzebujemy.

Kissmetrics

Link: mixpanel.com Narzędzie niezwykle podobne do Mixpanelu pod względem oferowanych możliwości. Również w tym wypadku mamy więc do czynienia z naprawdę bogatą funkcjonalnością związaną ze szczegółowym śledzeniem zachowania użytkowników na stronie. Mamy do dyspozycji raporty kohorty, a także ścieżki obrazujące podróż użytkowników po stronie, dzięki czemu możemy analizować zachowania różnych grup użytkowników a także efektywność poszczególnych ścieżek prowadzących ostatecznie do konwersji. Nie zabrakło też możliwości integracji z systemem CRM czy prowadzenia testów A/B. Kissmetrics jest niestety narzędziem płatnym, które na szczęście możemy przetestować za darmo korzystając z 14 dniowego okresu próbnego. Po tym okresie gdybyśmy chcieli nadal korzystać z możliwości jakie oferuje to rozwiązanie konieczny jest zakup jednego z pakietów, których ceny zaczynają się od 220 $ miesięcznie. Ostateczną cenę jaką przyjdzie nam zapłacić determinuje ilość zdarzeń jakie chcemy śledzić na stronie oraz potrzebna nam funkcjonalność bowiem np. w tańszych pakietach nie mamy dostępu do testów A/B.

Clicky

Link: clicky.com Narzędzie o sporych jednak możliwościach co jednak nie powinno zniechęcać osób obawiających przytłoczenia zbyt dużą ilością informacji. Interfejs Clicky jest przejrzysty i prosty a poruszanie się po nim okazuje się być naprawdę intuicyjne nawet dla osób mających pierwszy raz do czynienia z tym rozwiązaniem. Ilość dostępnych raportów powinna być wystarczająca dla zdecydowanej większości użytkowników zaspokajając w pełni zapotrzebowanie na konkretne dane. Możemy bowiem dowiedzieć się całkiem sporo o naszych użytkownikach otrzymując informacje na temat używanych przez nich przeglądarek, systemów operacyjnych, wykorzystywanych rozdzielczości ekranu czy też lokalizacji i stawionego języka. Nie zabrakło też możliwości definiowana celów czy raportu na temat tego z jakich źródeł pochodzi ruch na naszej stronie. Ciekawą funkcjonalnością Clicky jest możliwość monitorowania dostępności naszej strony internetowej i wysyłania alertów gdy tylko pojawią się jakieś problemy związane choćby z działaniem serwera.

TrendCounter

Link: trendcounter.com Rozwiązanie w szczególności warte uwagi jeśli kogoś przytłacza ilość informacji dostarczana przez Google Analytics. W tym wypadku mamy do czynienia z nowoczesnym i naprawdę intuicyjnym interfejsem w którym szybko odnajdziemy potrzebne nam informacje. Jeśli chodzi o ilość dostępnych raportów to oczywiście TrendCounter nie może się równać z Analyticsem. Jednak po bliższym poznaniu tego rozwiązania łatwo dojść do wniosku, że w wielu sytuacjach ilość danych okaże się zupełnie wystarczająca. TrendCounter jest dostępny w wersji darmowej, która daje nam możliwość podpięcia tylko jednej strony i analizowania ruchu do 5 tysięcy sesji miesięcznie. Jeśli więc posiadamy stronę na której jest większych ruch lub też mamy większą liczbę stron które chcemy analizować to konieczne będzie już sięgnięcie po jeden z płatnych pakietów, która na szczęście nie są przesadnie drogie bowiem najtańszy pakiet Pro możemy mieć już za 6 euro miesięcznie a droższy Premium za 12 euro. W tym drugim mamy już możliwość zapięcia analityki na 10 witrynach i śledzenia 750 tysięcy odsłon w miesiącu a wiec są to już parametry mogące wystarczyć sporej grupie użytkowników.

Inne alternatywy dla Google Analytics

Oczywiście wymienione narzędzia to nadal jedynie niewielka część dostępnych rozwiązań bowiem obecnie możemy wybierać wśród ogromnej liczby różnego rodzaju systemów, które potrafią się od siebie diametralnie różnić oferowanym interfejsem, sposobem działania czy zakresem dostarczanych danych. Wśród alternatyw znajdziemy zarówno stosunkowo proste systemy analityczne ustępujące pod względem możliwości Google Analytics jak i takie mogące na wielu płaszczyznach konkurować z rozwiązaniem oferowanym przez Google. Jeśli ktoś chce poznać jeszcze więcej systemów analitycznych to wart odwiedzić stronę: https://wappalyzer.com/categories/analytics Przedstawiana ona statystyki wykorzystania różnych narzędzi tego typu potwierdzając przy okazji, że mimo wszystko Google Analytics niepodzielnie rządzi jeśli chodzi o ilość stron, na których jest używany.

Podsumowanie

Jak więc widać jeśli chodzi o alternatywy dla Google Analytics to mamy w czym wybierać a wymienione narzędzia stanowią tak naprawdę jedynie część dostępnych obecnie na rynku rozwiązań. Poszczególne systemy analityczne różnią się od siebie pod wieloma względami oferując różny zakres dostępnych raportów a co za tym idzie oferowanych możliwości. Dla jednych mniejszy natłok danych wbrew pozorom może się okazać zaletą bowiem ich ilość i tak będzie wystarczająca wobec potrzeb a w zamian forma prezentacji danych może się okazać bardziej przystępna i przejrzysta. Prostej odpowiedzi na to, który z systemów będzie najlepszy jako alternatywa dla Google Analytics nie ma bowiem skutecznym sposobem na zweryfikowanie tego jest tak naprawdę samodzielne przetestowanie różnych rozwiązań. To daje możliwość indywidualnej oceny nie tylko tego czy zakres dostarczanych danych jest wystarczający ale również komfortu korzystania z konkretnych narzędzi.