3 filary komunikacji w social media

3 filary komunikacji w social media
Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Temat komunikacji to niewątpliwie jedna z fundamentalnych kwestii gdy myślimy o efektywnych działaniach w social media. Znany jest już temat budowania relacji jednak podstawą takiej relacji jest właśnie umiejętność komunikowania się i to w sposób dopasowany nie tylko do specyfiki danego medium ale przede wszystkim do naszych odbiorców. Jakub Prószyński w swojej prezentacji założył, że tak naprawdę kluczowe aspekty komunikacji w mediach społecznościowych skupiają się w trzech filarach. Są to:

  • metodologia
  • kreacja
  • moderacja

a mówiąc bardziej ludzkim językiem:

  • planowanie
  • akcja
  • reakcja

Oczywiście wszystko warto rozpocząć od metodologii a więc planowania. Mogłoby się bowiem wydawać, że media społecznościowe są światem, w którym króluje spontaniczność jednak tak naprawdę są one kontrolowane przez wszechobecne algorytmy. Dlatego właśnie jakieś nasze przeczucia co do tego jak trzeba działać należy mimo wszystko odstawić na bok, skupiając się na opracowaniu strategii opartej na analizie liczb i wskaźników. Kluczowe zatem staje się pytanie skąd brać odpowiednie dane, którym będzie można zaufać tworząc fundament naszych dalszych działań. Jest to o tyle istotne, że wszystkie trzy fundamenty, o których była mowa na początku prezentacji idealnie ze sobą współgrają i odnosząc to już bezpośrednio do architektury idealnie rozkłada się na nich ciężar naszej budowli a co za tym idzie gdy jeden z nich okaże się zbyt słaby cała konstrukcja runie. Jeśli więc zlekceważymy już pierwszy z filarów bazując na nieprawidłowych danych to pozostałe dwa na nic się zdadzą nawet gdy będą perfekcyjne.

Jednak na przykładzie Facebooka można stwierdzić, że mamy dostęp do naprawdę dużej ilości danych. Po pierwsze do naszej dyspozycji jest Facebook Insights dostarczający nam informacji na temat tego jakie rodzaje postów cieszą się popularnością czy też jakie pory publikacji są szczególnie warte uwagi. Skoro już mamy pewne pojęcie o tym jakie treści i kiedy warto publikować to dobrze byłoby dowiedzieć się czegoś więcej na temat samych odbiorców naszego przekazu a danych na ten temat dostarczy nam z kolei Audience Insights. Tam znajdziemy co nieco między innymi odnośnie demografii czy innych śledzonych przez naszych odbiorców stronach. Oczywiście do tego dochodzą jeszcze narzędzia zewnętrzne takie jak Sotrender dostarczające znacznie większej ilości informacji. O dostęp do danych nie musimy się zatem martwić i pozostaje tylko kwestia zrobić z nich właściwy użytek.

Skoro już poznaliśmy dobrze pierwszy filar i mamy świadomość tego jak ważne są dane to pora przejść do kolejnego a więc kreacji. Mając już wiedzę na temat tego z kim i w jaki sposób powinniśmy się komunikować w mediach społecznościowych warto zaplanować jak nasza treść będzie wyglądać. Nasze posty muszą dobrze wyglądać bowiem trzeba pamiętać, że będą rywalizować o uwagę użytkowników, którzy są wprost zalewani każdego dnia ogromną ilości informacji i postów przeróżnego typu. Przygotowywane kreacje muszą być naprawdę wyjątkowe, dobrze byłoby zatem przy ich tworzeniu maksymalnie wykorzystać swoją kreatywność. W ten sposób mamy szansę uniknąć sztampowych rozwiązań, których niestety możemy napotkać w mediach społecznościowych wiele. Niektóre z nich tak naprawdę niekiedy osiągają efekt odwrotny od zamierzonego zniechęcając do danej marki.

Planując posty warto już na tym etapie uwzględnić wykorzystanie różnych ich cykli, w ramach których nie będziemy publikowali jedynie postów typowo sprzedażowych ale na przykład też informacyjne oraz inspiracyjne. Skoro już jednak o inspiracji mowa to zapewne przyjdą takie chwile gdy będzie ona potrzebna nie tylko naszym odbiorcom ale również nam. Nie zawsze bowiem od razu będziemy mieli pomysł na to jak stworzyć kreację, która naprawdę okaże się wyjątkowa i podbije serca użytkowników. Dlatego właśnie warto zaglądać do galerii kreacji AdEspresso czy Canva Design School.

Dwa filary zostały już omówione a więc nadeszła pora na ostatni czyli moderację lub jak ktoś woli reakcję. W mediach społecznościowych praktycznie każda akcja wywołuje właśnie reakcję i podobnie będzie zapewne z działaniami podejmowanymi przez nas. Niezwykle istotne jest nie tylko to jak zachowujemy się w obliczu reakcji użytkowników ale również szybkość z jaką to robimy. Na samym początku prezentacji zostało wspomniane, że social mediach opierają się na algorytmach, dla których jednym z czynników jest właśnie nasza responsywność. Jednak tak naprawdę użytkownicy również już przywykli do tego, że Facebook czy inne portale społecznościowe to kanały służące do szybkiej komunikacji z marką. Musimy też pamiętać o tym, że obszarem do dyskusji często stają się publikowane przez nas posty i to w komentarzach pod nimi potrafią się toczyć naprawdę fascynujące debaty. Pamiętajmy o tym, że korzystanie z Facebooka oraz innych portali społecznościowych nie polega na jednokierunkowej komunikacji, w ramach której wrzucamy kolejne posty i szybko o nich zapominamy czekając tylko na reakcje fanów i udostępnienia. Wchodzenie w dyskusje pod postem sprawiają, że cykl jego życia może zostać wydłużony.

Skoro już przy cyklu życia postów jesteśmy to warto wspomnieć, że większość zasięgu oraz zaangażowania jest zazwyczaj zbierana przez post w ciągu pierwszych kilku godzin od jego publikacji. Oczywiście mogą się zdarzać wyjątki od tej reguły i może się nam trafić prawdziwy „złoty strzał” w postaci viralowego posta jednak lepiej stąpać twardo po ziemie i trzymać się faktów. Te są niestety takie, że użytkownicy portali społecznościowych są zalewani ogromną ilością informacji i naturalne jest, że to co opublikujemy nie ma zbyt wiele czasu na przebicie się do świadomości potencjalnych odbiorców.

Wracając jednak jeszcze do tematu dyskusji, które są naturalne w świecie mediów społecznościowych to warto pamiętać o konieczności ich moderacji. Z jednej strony mimo wszystko jest to naturalny sposób nawiązywania relacji z naszymi odbiorcami jednak musimy pamiętać, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Niestety ludzie mają to do siebie, że dają się ponosić emocjom i nie zawsze to co publikują w mediach społecznościowych jest naprawdę obiektywne. Jednak skoro już wiemy, że moderacja jest taka ważna to pozostaje pytanie jak ją właściwie prowadzić. Podczas swojej prezentacji Jakub Prószyński podsunął tak naprawdę trzy drogi:

  • zgodnie z osobowością marki
  • nie odbiegając od tej osobowości
  • moderacja kontrowersyjna

Oczywiście zawsze można też wybrać drogę rezygnacji z moderacji jednak wtedy pozostawiamy tak naprawdę naszych odbiorców samym sobie. W przypadku takiego postępowania, do świadomości użytkowników szybko dotrze, że ograniczyliśmy ich rolę do bycia tak naprawdę biernymi odbiorcami naszego przekazu, który niestety staje się wtedy monologiem. To jednak dialog jest kluczową wartością mediów społecznościowych i tak naprawdę to na tym fundamencie zbudowały one swoją popularność. Skoro więc świadomie chcemy rezygnować z tej wartości to może lepiej całkiem dać sobie spokój z social mediami.

Zobacz też inne prezentacje oraz podsumowanie I LOVE Marketing & Social Media

Podziel się tym wpisem...Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone